Vad kostar det att äta lunch ute?

augusti 12th, 2007

Många jag känner äter mer eller mindre dagligen sin lunch ute på olika restauranger. Jag själv äter regelbundet ute även om jag i dag försöker göra det i betydligt mindre skala än förr och försöker begränsa mig till endast någon gång i veckan.

Vad kostar det egentligen att äta ute i stället för att ta med sig en matlåda till jobbet? Detta är vad vi nu ska ta en titt på nu.

Jag kommer att räkna ganska lågt, kommer att räkna på att en lunch ute kostar 70 kr samt att en matlåda kostar 20 kr. Alla som lunchar ute samt gör matlådor vet att en lunch ute ofta kan vara dyrare än 70 kr och att en matlåda kan gå på betydligt mindre än 20 kr.

Om vi drar av 20 kr från 70 kr så får vi 50 kr, dvs skillnaden det kostar att äta ute mot att ha en matlåda. Om vi då äter lunch ute fem dagar i veckan så ger det oss en veckokostnad på 250 kr vilket i sin tur ger årskostnad på 13 000 kr då ett år har 52 veckor. Om du jobbar från att du fyller 20 år tills att du går vid pension när du fyller 65 år så har du jobbat i 45 år.

Detta ger dig en total lunchkostnad på 585 000 kr som du lagt bara på att äta ute! Dvs över en halv miljon kronor. Givetvis skulle summan bli mycket högre då en lunch ute med största sannolikhet är betydligt dyrare om 45 år än vad den är i dag men vi håller det hela enkelt.

Om du skulle investera pengarna du sparar varje år och når snitträntan för vad börsen stigit med de senaste 50 åren så skulle dessa 13 000 kr om året ha vuxit till över 14 miljoner kronor!

Vi ska inte ens gå in på hur stor summan skulle bli om du dessutom äter middag ute regelbundet.

Är du säker på att du har råd att äta lunch ute i fortsättningen?

Relaterade poster:
  • Mitt mattips
  • MatlÃ¥dor i massor
  • Warren Buffetts aktier är dyrast i världen
  • Dyr dator och billig mat
  • Kan en ensamstÃ¥ende lÃ¥gavlönad förälder spara 1000 kr i mÃ¥naden?
  • Postat i följande kategori/kategorier: Ekonomi

    25 Comments Add your own

    • 1. Klas  |  augusti 12th, 2007 at 22:51

      Det finns minst tvÃ¥ aspekter till pÃ¥ vad man ”tjänar” pÃ¥ matlÃ¥da:
      1. Ofta behöver man transportera sig för att äta ute. Även om man inte alltid gör det så kan det då och då behövas en bussbiljett eller en liten sväng med bilden. Det kostar också en del i det långa loppet
      2. Maten i en lunchlåda är antagligen många gånger bättre ur hälsosynpunkt än den på lunchresturangen. Du vet åtminstone i stort sett vad du får i dig.

      Men gud vad tråkigt det blir med matlåda i längden!

    • 2. Karin  |  augusti 12th, 2007 at 22:52

      Oj, vilken massa pengar. Alltid lunchlåda för mig i framtiden :)

    • 3. Jakob  |  augusti 12th, 2007 at 22:59

      Klas:
      Det har du helt rätt i.

      Dock när det gäller tråkigheten så beror ju det hela på hur bra du är på att laga mat! ;)

      Karin:
      Mmm massa pengar! Dock kommer jag nog att fortsätta äta ute lite då och då, pengar är inte allt. Däremot så bör man nog försöka minska ner på hur ofta man äter ute.

    • 4. Jonathan  |  augusti 12th, 2007 at 23:02

      Glöm inte bort att man måste leva lite med.

    • 5. Dan Nilsson  |  augusti 13th, 2007 at 03:10

      Tänk på tiden man förlorar på att göra en matlåda. Den är värd betydligt mer än 50:- för mig åtminstone.

    • 6. Joakim Persson  |  augusti 13th, 2007 at 05:25

      Maten har alltid varit mitt stora ”problem” i mitt sparande. Jag reser rätt mycket utomlands och dÃ¥ lagar jag ju ingen egen mat. Tvärtom tycker jag om att gÃ¥ ut och äta, sÃ¥ jag ligger nog pÃ¥ 3-4000 per mÃ¥nad. Hade jag kört matlÃ¥da oftare hade jag enkelt kunnat ligga pÃ¥ 1-2000.

      Problemet: Jag tycker om att konsumera, och det tar tid att laga mat. Och tid är pengar. Dessutom kan man ofta få betydligt godare mat på restaurang än hemma (om man inte lägger ner ganska mycket tid).

    • 7. Joakim Persson  |  augusti 13th, 2007 at 05:34

      En annan sak…

      Man jobbar ju inte i 45 Ã¥r, 52 veckor per Ã¥r. Kanske 40 Ã¥r, 40 veckor per Ã¥r (och snittet är lägre än sÃ¥). Sedan är det det där med nominell avkastning vs real som jag brukar tjata om — de senaste 50 Ã¥ren har vi haft rätt hög inflation, sÃ¥ börsens uppgÃ¥ng ser större ut än vad den verkligen varit, om man räknar i fast penningvärde (och det ska man göra i den här sortens beräkningar).

      Oavsett vad — det blir ändÃ¥ stora pengar. Enligt min budget kommer jag att komma upp i ca 45000 kr för mat i Ã¥r (dÃ¥ räknar jag ”allt man kan köpa i mataffärer” etc som mat, tex tvättmedel och andra förbrukningsvaror). Kanske skulle jag kunna skala bort 10000 genom att äta mer lunchlÃ¥dor, vilket vore ett helt ok tillskott. Men dÃ¥ skulle jag Ã¥ andra sidan gÃ¥ miste om goda utemÃ¥ltider…

    • 8. Finanskvinnan  |  augusti 13th, 2007 at 10:06

      Jag tycker utgiften är så otroligt onödig eftersom jag sällan tycker traditionell lunchmat är särskilt god. Det är flottigt och ofta är kvaliteten på kött dålig. Är glad för att jag kommit igång med matlådorna.

      Den jag har idag kostade förmodligen runt 10:-.

    • 9. Jakob  |  augusti 13th, 2007 at 12:23

      Dan Nilsson:
      De gÃ¥nger jag gör matlÃ¥da sÃ¥ gör jag det inte som en ”extra” matlagning utan jag gör det när jag gör min vanliga middag, dvs jag gör lite extra. AlltsÃ¥ förlorar jag inte mer tid än annars.

    • 10. Jakob  |  augusti 13th, 2007 at 12:29

      Joakim Persson:
      Jag har samma problem, jag gillar god mat och jag gillar att äta ute. Gör det alldeles för ofta även om jag blivit något bättre på att laga mat hemma på senare år.

      Jag hÃ¥ller med om att det tar tid, men samtidigt sÃ¥ finns det mycket mat man inte behöver bevaka hela tiden. En av mina favoriträtter är kyckling och ris. DÃ¥ köper jag icas tandorikyckling, sätter in i ungen i 70 min samt kokar ris som tar ca 10 – 20 min. Under den tiden sÃ¥ är jag vid spisen max 5 min. Resten av tiden sitter jag och jobbar.

      I går kväll gjorde jag chili corn carne, tog ca 20 min och jag fick förutom min middag även tre matlådor. Under ungefär halva matlagningstiden satt jag framför min lapptopp och jobbade med en ny webbplats.

      Du har helt rätt i att man inte jobbar i 52 veckor, jag valde dock att räkna på 52 då jag nästan äter mat ute lika ofta när jag inte arbetar som när jag arbetar.

    • 11. fonddoktorn  |  augusti 13th, 2007 at 16:44

      Har själv ofta med mig en matlÃ¥da. Men för ett tag sedan läste jag denna artikel där man tar upp ”baksidan” med att släpa med sig lÃ¥dan läs och begrunda… http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8220652.asp

    • 12. Jakob  |  augusti 13th, 2007 at 17:01

      fonddoktorn:
      Måste säga att jag verkligen inte håller med den artikeln. Några exempel:
      Det är ju helt tokigt, säger han. Då räknar man inte in hur mycket tid och energi det går åt att laga lådmaten och hur otrivsamt det är att sitta i ett litet pentry på jobbet och slafsa i sig den uppvärmda lådan.

      Själv lägger jag ner väldigt lite tid och energi pÃ¥ att fixa matlÃ¥dan. Tvärt om sÃ¥ inkluderar jag det i min vanliga middag. I stället för att laga ”egen lunch” sÃ¥ gör jag extra mycket när jag lagar middag, det som blir över gÃ¥r till matlÃ¥dor.

      Sedan sÃ¥ nästan all mat jag lagar är sÃ¥dan som till stor del sköter sig själv. NÃ¥tt som ska vara i ugen en timma, ris som kokar pÃ¥ egen hand i 20 min etc etc. För mig tar själva matlagandet max 5 – 10 min även om tiden det tar för maten att bli klar kan ligga pÃ¥ runt en timma. Men resterande tid sitter jag framför datorn och jobbar med nÃ¥tt av mina projekt, läser en bok, tittar pÃ¥ tv, pluggar etc etc.

      Detta betyder ocksÃ¥ att jag lägger ner 5 – 10 min tid men av det fÃ¥r jag bÃ¥de ut middag och 2 – 6 matlÃ¥dor, det kallar jag knappast för att slösa bort tid.

      När jag gÃ¥r ut och äter pÃ¥ lunchrestauranger sÃ¥ blir det ofta att man väljer nÃ¥gon av deras ”dagens rätt” som verkar mest okej medan när jag lagar min mat själv sÃ¥ lagar jag endast mat jag tycker är riktigt god.

      På mitt jobb handlar det inte om att äta lunch i ett litet pentry och slafsa i sig halvdan mat. När jag äter lunch på jobbet handlar det om att äta mat som jag själv lagat och därmed tycker är riktig god i ett rätt trevligt personalrum tillsammans med kollegor som jag alltid har roliga, trevliga och givande diskussioner med.

      Slutligen så anser jag han vara ute och cykla med den här meningen:
      an hoppas komma ut bland företag och tala för sin sak för att allt detta sparande och gnetande är inte bra, enligt honom. Inte för oss människor och inte för samhällsekonomin.

      Han borde läsa den här texten som handlar om just det han skrev ovan:
      http://www.hurjagblevrik.se/sparsamhet-och-lyx/

      Slutligen vill jag Ã¥terigen tillägga att jag uppskattar god mat och äter regelbundet ute, ofta 1 – 2 gÃ¥nger i veckan. Dock har jag lyckats begränsa mig lite här, för ett par Ã¥r sedan när jag pluggade i Stockholm Ã¥t jag ute typ 5+ gÃ¥nger i veckan.

      Jag måste också tillägga att när jag äter ute så föredrar jag helt klart att äta middag ute framför lunch då jag tycker att lunchrestaurangerna ofta har ganska slafsig och extremt fet och flottig mat medan när man äter middag så känns maten oftast lite finare.

    • 13. Joakim Persson  |  augusti 13th, 2007 at 17:15

      Hehe, det var en rolig artikel! Litet slag i ansiktet pÃ¥ oss sparare. Givetvis har du rätt om att sparande i sig är bra för ekonomin. Men bortsett frÃ¥n det sÃ¥ finns det en del poänger…

      Om man äter lunch i ett personalrum på jobbet så finns det goda anledningar till att köra på matlådan. Men hur gör man om det ofta är så att man går ut på stan och äter? På mitt jobb äter jag i lunchrestaurangen 3-4 ggr per vecka, och på stan 1-2 ggr per vecka (förutom utomlands då det så klart blir utelunch och -middag varje dag).

      Sen är sÃ¥klart middag alltid bättre än lunch, men det är en annan historia… Vi är överens om att man ska unna sig det goda i livet även om man har som mÃ¥l att spara pengar. Det gÃ¥r att förena bÃ¥da delar.

    • 14. David  |  augusti 13th, 2007 at 17:26

      Varje gång jag äter lunch ute brukar jag stöta på någon ny kontakt eller en gammal kund. Detta leder ofta till nya beställningar och fler uppdrag. Att låta bli att äta ute hade jag förmodligen förlorat stort på.

    • 15. Finanskvinnan  |  augusti 13th, 2007 at 19:38

      Oj, vilken knasig farbror i artikeln! Lite lagom inskränkt.

      Intressant att han förutsätter att alla ens har tillgång till lunchrestauranger i närheten av jobbet, för det första.

      Och dumt att han påstår att de som lagar mat värderar sin tid till noll. Jag antar att han är singel, för hemma hos oss är det en trevlig stund på dagen när vi äter middag tillsammans. Vi lagar maten varannan dag och tycker båda att det är gott och roligt att själv kunna göra det. Och när det inte känns roligt äter vi ute istället, men inte jämt.

      Jag tycker också det är värt att betala med min tid för att veta vad jag stoppar i mig.

    • 16. Pimme  |  augusti 13th, 2007 at 22:56

      Har aldrig ätit ute när jag jobbat =) Gör alltid en matlåda dagen innan.. Äter sällan ute skulle vara då man har ett lunch möte eller tjejen börjar bli sur ;)

    • 17. Robin  |  augusti 13th, 2007 at 23:59

      Ja, de kostnaderna må vara sanna, men lägg då till att du ska laga maten;) Time is money som man säger.

    • 18. Jakob  |  augusti 14th, 2007 at 00:33

      Robin:
      Att laga mat för mig tar som jag tidigare nämnt 5 – 10 min (tiden för maten att bli färdig kan ta runt en timma, men det är ytterst ovanligt att jag spenderar mer tid än sÃ¥ framför maten). DÃ¥ lagar jag oftast sÃ¥ att det räcker till middag samt 2 – 5 matlÃ¥dor, dvs fÃ¥r jag ut 3 – 6 mÃ¥ltider pÃ¥ det hela. Om vi räknar pÃ¥ 10 min vid spisen för att räkna högt och att jag sedan fÃ¥r ut 4 mÃ¥ltider sÃ¥ betyder det att jag lägger ner i snitt under tvÃ¥ och en halv minut per mÃ¥ltid. För mig tar det sällan mindre än 10 min att ta mig till och frÃ¥n lunchrestaurangen. Dvs tar det runt 40 min för fyra mÃ¥ltider.

      Alltså spar jag tid på att göra matlådor.

      Men återigen, jag gillar att äta ute och jag gör det alldeles för ofta.

    • 19. Johan Wolf  |  augusti 14th, 2007 at 01:35

      Fyfan för matlådor. Jag hatar dem.

      Äter hellre ute 10 dagar än äter matlåda en dag.

      Kvittar det mot att jag inte röker eller snusar. ;)

    • 20. Jakob  |  augusti 14th, 2007 at 03:01

      Johan Wolf:
      Själv gillar jag över lag matlÃ¥dor dÃ¥ jag gör maten själv sÃ¥ gör jag endast sÃ¥dant jag tycker är riktigt gott, mat jag älskar. När jag äter pÃ¥ lunchrestauranger sÃ¥ fÃ¥r man oftast nöja sig med det av deras alternativ som verkar mest ”ok”.

      Däremot sÃ¥ gillar jag som sagt var att äta ute, särskilt om det är ”lite finare” än snabbmat eller lunchrestauranger. Däremot skulle jag aldrig nÃ¥gonsin vilja äta ute tio dagar pÃ¥ rad.

    • 21. Dan Nilsson  |  augusti 14th, 2007 at 03:17

      Killen på SVD har en bra poäng. Jag har knappt tid att laga mat, så det går inte att få in matlådor här utan tidskostnad.

      Jag trodde alla som ville bli något jobbade dygnet runt? Det är ingen som kommer någonstans genom att lalla omkring mellan 8-17 varje dag.

      Johan: Man kan även kvitta maten mot att man röker :)

    • 22. Jakob  |  augusti 14th, 2007 at 11:09

      Dan Nilsson:
      Givetvis kommer man ingen stans genom att lalla omkring mellan 8-17, håller faktiskt på att skriva ett inlägg om det. ;)

      Själv så har jag nog knappt alls haft så korta dagar under mitt yrkessama liv då jag pluggar samtidigt som jag jobbar heltid samt försöker driva ett eget företag vid sidan om det.

    • 23. Jonas  |  augusti 14th, 2007 at 12:24

      Jag bor i Norge, här är – som kanske bekant – lunchen ute väldigt dyr. Detta beror mycket pÃ¥ att folk i allmänhet inte äter lunch ute utan nöjer sig med mackor eller motsvarande.

      Själv äter jag helt okej kall lunch på företaget, lax, kyckling eller rostbiff med bröd och sallad för endast 10 kr/dag. Behöver ej skatta för subventionen.

    • 24. Hur jag blev rik - ekonom&hellip  |  november 6th, 2007 at 16:22

      [...] del om vad de äter och hur billigt det blir. Själv har jag ju tidigare skrivit inlägget “Vad kostar det att äta lunch ute” som visade att det skulle kosta dig omkring 14 miljoner (lÃ¥gt räknat) om du Ã¥t lunch ute [...]

    • 25. Hur jag blev rik - ekonom&hellip  |  februari 4th, 2008 at 22:09

      [...] Jag försöker alltid laga lite extra mat så att jag får över och kan fixa i ordning matlådor, jag har även skrivit om de ekonomiska fördelarna med att göra det här: Vad kostar det att äta lunch ute? [...]

    Skriv kommentar

    Obligatorisk

    Obligatorisk, visas inte

    Viss HTML tillåten:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


    Kalender

    mars 2010
    m ti o to f l s
    « Feb    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

    Senaste Posterna

    Undersökning

      Hur länge skulle du klara dig på dina besparningar utan andra inkomster?








      Visa resultat

    Kategorier

    Mest kommenterade inlägg

    Kommenterar mest

    Liknande bloggar

    Övriga Länkar

    Feeds