Skrämmande svenskar

januari 13th, 2009

Läste i dag en artikel med titeln Många svenskar saknar en buffert en artikel som handlar om just det som dess titel nämner och något som jag inte tror någon blir förvånade av att höra. Alla känner vi inte bara en eller två personer som vi vet är usla på att spara.

De så kallade experterna i artikelns råd känns inte heller som någon nyhet, även om de helt klart är vettiga, man bör ha minst en månadslön i buffert, gärna två. Har man dessutom bildat familj, köpt bostad och har bil så bör man ha uppåt en 50 000 – 100 000 kronor i buffert anser de. Helt klart rimliga och vettiga råd, men inget vi inte har hört förut.

Här skulle det hela kunna vara slut, en artikel som inte säger så mycket nytt men som har ett väldigt vettigt budskap. Men då kommer man till kommentarerna från läsarna och här står mycket som upprör mig. Några exempel:

Det är lätt för dessa teoretiker och förståsigpåare att säga att man ska ha 50 lapp på banken. Hur F.. ska det gå till när man är arbetslös och har endast 9000 i månaden.

Nu kan det naturligtvis vara så att du aldrig haft något jobb, men annars hade väl en bra start varit att börja med sparandet innan du blev arbetslös?

Smart! Swedbank vill med andra ord att svenska folket ska fylla på med friska sparpengar, så att direktörerna kan leka världsmästare ett tag till

Så du vill inte ha en buffert för att inte direktörerna ska få det bättre? Låter mycket smart! Annars kan du ju kanske fundera på att ha dina pengar någon annan stans än hos Swedbank om du inte gillar dem?

Har man kronofogden efter sig eller tvingas leva med socialbidrag så KAN och FÅR man inte spara ens till nödvändiga utgifter som tandvård UTAN tillstånd av myndigheten…hur gör man då???

Ja om du har kronofogden efter dig så börjar du lämpligtvis med att lösa din skuld till dem innan du börjar spara? Lever du på socialbidrag så bör du rimligtvis börja med att skaffa ett jobb för att sedan börja spara?

Verkligheten idag är sådan att det är större delen av befolkningen som inte kan spara varje måndag och få ihop till 50k på banken. Vissa verkar leva i någon sorts fantasi värld och tror att alla kan det hur enkelt som helst och det är oftast dom som även tror att vi inte har några uteliggare i detta land, trist att höra och dags att överklassen börjar vakna.

Varför skulle inte större delen av befolkningen kunna spara pengar? Vist om du kanske räknar med barn och pensionärer så kanske. Men om du tittar på vanliga vuxna människor med ett jobb så lär alla kunna det, skillnaden är bara att tiden det kommer att ta att spara ihop dessa pengar kommer variera väldigt mycket baserat på det olika människornas förutsättningar.

Personligen skulle jag nog snarare vilja säga att man lever i en fantasivärld om man tror att de flesta vuxna människor inte kan spara.

Ja gott folk, se det för precis vad det är skrämseltaktik! Nu har storbovarna på Wallstreet spekulerat bort arbetarnas pengar. Men nöjer de sig? Icke de vill ha mer. Och media är köpta. Så här står vi och debatterar på E24´s hemsida, vi som redan vet hur det fungerar. Tyvärr läser inte de stora flertalet på, om bakomliggande faktorer som påverkar vår vardag. Girigbukar och svågerpolitik. Alla giriga håller varann om ryggen och de fattiga betalar för kalaset. Tack för mig!

Ännu ett snille som inte tänker spara och ta ansvar för sitt eget liv pga att det finns idioter på Wallstreet!

Är 33 år och har 82000 kr sparade. Rena slumpen att jag lyckats med det då jag vid ett tillfälle levde till sjöss med god inkomst och inga utgifter. Annars är det omöjligt för en vanlig ”svensson” att spara in så mycket pengar. Ni som pratar om besparingar som en självklarhet pratar i nattmössan. Skyll på sossar eller moderater om ni vill, sanningen är att i dagens konsumtionssamhälle spelar det ingen roll vilka politiska preferenser man har. Vi är alla skyldiga till överkonsumtion

Nej det är inte omöjligt för en vanlig Svensson att spara in så mycket pengar. Tvärt om är det snarare omöjligt för en vanlig Svensson att inte göra detta om den verkligen skulle vilja det. Frågan är som vanligt dock hur lång tid det kommer att ta.

Den som har en buffert och i händelse av en kris måste uppsöka socialen blir ifråntagen alla sina besparingar. Den som reser upp pengarna kan socialen inte ta ifrån något.

Varför skulle du uppsöka socialen i händelse av kris? Du har väl bufferten just för att tex slippa besöka socialen om något oförutsätt skulle inträffa?

Bara för att man är mellan 20-30 år, betyder det inte att man inte har barn att försörja, stora absolut nödvändiga transportkostnader (billån, bensin mm), har man dessutom en arbetslös fru/sambo som inte har inkomst så är det inte snack om att spara pengar, då gäller det att överleva!

Ny bil, barn och dyr hyresbostad. 3 saker som gör att det inte går att spara pengar för en 25-åring.

Styckena ovan är skrivna av två olika personer, två helt fristående kommentarer, men svarar på dem tillsammans här då de är av liknande karraktär.

Borde inte sparandet ske innan du skaffar ny bil, barn och liknande? Dessutom om man nu redan har barn så borde man väl vara än mer mån om att spara så mycket det bara går även om man lever knapert? Är det ens rätt mot era barn att inte spara ihop åtminstone en liten grundbuffert även om det innebär att ni får leva knapert ett år?

Jaa,vad ska man säga?? Är detta ett skämt eller….I min familj har vi inte så det räcker till mat månaden ut.
Spara är omöjligt när man är kommunalanställd..för lite pengar kvar i slutet på månaden.
Vad är det för verklighet ni pratar om..inte gemene mans i alla fall.

Jag vågar nästan sätta pengar att det bland bloggens läsare finns både en och flera kommunalanställda som dessutom sparar. Har jag fel?

Såklart bankerna vill at vi skall ha en massa pengar på deras konto.
Om vi inte har det så kan dom inte låna ut och då tjänar dom inga pengar.

Jag verkligen älskar alla dessa snillen som likt de martyrer de är hellre går i personlig konkurs än att sparar ihop till lite extra trygghet och buffert då detta eventuellt skulle kunna gynna dessa ondskefulla banker.

Bor man i Sverige idag, med knegarlön och 2 barn så finns det ingen chans i världen att kunna spara. Man får vara glad om det ens räcker månaden ut..
Ändock så ska jag inte klaga. Finns dom som faktiskt har det mycket värre.
Tycker däremot att det är idiotiskt att i sådana tider som dessa berätta för oss svenskar att skaffa en buffert. folk blir ju varslad på löpande band !! haha,, denna underbara ironi!

Bor du i Sverige idag, med en knegarlön och två barn så finns det fortfarande en möjlighet att spara. Tvärt om borde väl snarare din enligt dig dåliga lön och dina två barn ge dig en mer motivation att spara?

Det här är ett oerhört bra tillfälle att berätta för svenskarna att de bör skaffa sig buffert. För även om du kanske har dåliga möjligheter för sparande i dag så kan det knappast bli tydligare för dig när du ser vad som kan hända i dåliga tider som denna hur viktigt det är med en buffert och när du väl insett det så är nog chansen betydligt större att du faktiskt börjar spara. Antingen nu direkt eller så fort du får ett nytt jobb om du nu blivit av med ditt gamla, för nu vet du faktiskt vad en buffert skulle betyda för dig, något du kanske inte förstod när du surfade på toppen på högkonjunktursvågen och trodde att du var odödlig.

Vad är detta för mysko artikel?
”Nu måste vi börja spara” låter som en dålig slogan från bankernas sida. Självklart vill bankerna att vi ska spara pengar på våra konton nu. Det tjänar ju bankerna pengar på!

Jag tror jag har blivit övertygad nu av alla dessa människor som är så himla mycket smartare än mig att de faktiskt genomskådat hela systemet och insett att det är bättre att inte ha något sparande alls än att ha ett sparande som gynnar både dig och banken. Det första jag ska göra i morgon bitti är att tåga ner till banken och plocka ut vart enda öre och ge mig ut på en shopping streak utan dess like, mig ska de inte kunna lura längre!

Nej vänta nu, jag kom på en sak, jag har ju faktiskt nästan hela mitt sparande i andra sparformer än bankkonton, man var vist inte tvungen att ha sina pengar på ett bankkonto för att spara, attsingen då! Och ja, jag vet att de nämner just sparkonto i artikeln men fan använd skallen.

Relaterade poster:
  • Entreprenörer är giriga
  • Betala dig själv först
  • Otroligt vilken dålig koll svenskarna har på sin ekonomi
  • Sverige behöver fler mångmiljonärer
  • Vilken av följande saker är du mest intresserad av?
  • Postat i följande kategori/kategorier: Ekonomi

    64 Comments Add your own

    • 1. Wimsey  |  januari 13th, 2009 at 06:58

      Ja, vad säger man?
      Jag är själv lågbetald arbetare. Mitt månadssparande utgör ca. 38% av lönen efter skatt. Visst är jag lite av en extremist, men ändå…
      ALLA med ett heltidsarbete kan spara minst 10% av lönen om bara viljan finns.

    • 2. Christoffer  |  januari 13th, 2009 at 08:16

      Jag tycker det låter som ren psykologi det här. Många personer är mer Slösa än Spara och har eventuellt lite dåligt samvete för det, artikeln påminner dem om det. Istället för att reagera och ändra sitt leverne (och sparande) försöker de bli mer fasta i sin övertygelse att de gjort sina val av en anledning (bankerna tex).

      Sen tror jag många av kommentarerna främst riktar sig till just själva artikeln, att det är ett beställningsjobb från bankerna, kanske. Artikeln kommer mer lägligt för bankerna än för spararna.

    • 3. Fredrik Persson  |  januari 13th, 2009 at 08:36

      Det finns en politisk aspekt på det här, som ofta och ingående diskuteras på följande blogg:

      http://www.folkkapitalism.nu

      Bloggen är inte min, jag bara tipsar om den.

    • 4. Sabina  |  januari 13th, 2009 at 08:55

      Jag håller med många av dem som har skrivit kommentarer till artikeln om att den verkar snarare vara skriven för akademiker som har det gott ställt än för den stora massan svenskar. Exemplet med en familj i Täby kanske inte direkt känns igen av så många. Att båda privatekonomerna kommer från banker ger också artikeln en viss vinkel. Hur många ensamstående kan idag egentligen lägga undan 4000 kr per månad efter skatt?

      Det är dock verkligen skrämmande att så få förstår vikten av att spara och i stället ser uppmaningarna om detta som en konspiration från bankerna. Bara ett par hundralappar i månaden spelar roll i längden och jag hade velat se en artikel som vänder sig till dem som har skrivit kommentarerna du citerade ovan. En artikel som förklarar att 300 kr per månad också spelar roll och var man bäst placerar dem. Och framför allt tips på hur man hittar dessa hundralappar i en tajt budget. (Vi vet att man ska ta med lunchlåda – andra tips tack…)

      Något som du antyder i din blogg och som jag tror är ett stort problem är att det fortfarande finns en känsla av ”vi och dom”. Att det alltid är kapitalisterna som försöker tjäna pengar på de stackars svaga arbetarna. Ja, bankerna vill tjäna pengar, men ”vi” borde passa på att tjäna pengar på dem också. Det har inget med klass att göra – bara med driftighet och en vilja att skapa sig en trygg framtid. Hur många för ett par generationer sedan slet inte hela sitt liv för att spara undan till sina barn? Och de hade inte högre löner än folk har idag. Tyvärr är det så att många fortfarande anser sig vara ”arbetarklass” och därmed inte bör befatta sig med sådana dumheter som ”överklassen” håller på med (dvs att investera sina pengar hos andra kapitalister). Jag säger inte att vi inte fortfarande har ett klassamhälle i Sverige, för det har vi, men det betyder inte att människor måste vara låsta i ett visst beteende, eftersom de anser att det förväntas av dem.

    • 5. Fredde  |  januari 13th, 2009 at 09:30

      Alla kommentarer i artikeln vill bekräfta sitt sätt att leva.
      De vill inte få kritik över att de lever på fel sätt.
      ”Jag tjänar si och så mycket och kan inte spara ett enda öre” har samma bekräftelsebehov som personen som skriver ”jag tjänar si och så mycket och sparar 10 000 kronor i månaden”.
      Alla vill höra, ”du har rätt, med din lön kan du inte spara ett ruttet öre” eller ”vad duktig du är som sparar så mycket”.

    • 6. Martin  |  januari 13th, 2009 at 10:02

      Lär era barn att lägga undan 10% av lönen direkt när den kommer in på kontot, så kommerde att fatta konceptet med att spara och buffert.
      Devisen att shoppa i lågkonjunktur och spara i högkonjunktur är ju inte helt fel heller.

    • 7. mymoney  |  januari 13th, 2009 at 11:28

      Håller med Sabina om att en artikel som förklarar att om man sparar 300 kr i månaden oxå gör skillnad. Och framför allt att de tipsen som behövs lyftas är de som är svåra att hitta i en tajt budget. Vi vet att det är billigare att ta med sig matlåda till jobbet, men om man redan gör det och ändå inte hittar de där pengarna som man borde spara? Det borde istället skrivas om fler exempel från flera människor med olika förutsättningar.

    • 8. Buffett  |  januari 13th, 2009 at 13:50

      Bra skrivet!!

    • 9. Tomas  |  januari 13th, 2009 at 14:20

      Klockrent inlägg. Tänk allt vad folk är beredda att stå ut med för att slippa förändra sig. Sparande är helt enkelt en prioriteringsfråga, precis som allt annat. Vill jag något nog mycket så hittar jag ett sätt, så enkelt är det.

      Oavsett om du bestämmer dig för att något är möjligt eller omöjligt, så har du rätt.

    • 10. sofia  |  januari 13th, 2009 at 16:01

      Intressant inlägg. Klart det går att spara för de allra flesta! Synd att så få inser att det är möjligt. Jag sparade ihop till all babyutrustning när jag var gravid student.. Detta funkade på studielånet då man har det iaf rätt så tajt med pengar. Jag är helt givet en slösa i grunden. Jag känner alltså igen mig i kommentarerna.. Men jag tycker problemet med alla artiklar om att ”du ska 50 lapp på banken” är att de kanske sätter ribban rätt högt för säg en sjukpenionär som är skuldsatt.. Istället skulle man prata mer om idéer som att ”betala dig själv först”, ”spara ihop till saker istället för att låna till allt”. För alla er ekonomiskt sinnade som är väl inne i tänket är det säkert obegripligt hur en del kan vara helt utan sparande men uppenbarligen är vi rätt många.. Jag skyller på mina föräldrar som var helt hopplösa medpengar. Jag har bestämt mig för att bryta detta men tänker fortfarande som en slösa i grunden.

    • 11. david  |  januari 13th, 2009 at 17:22

      Jag är student och lyckas spara 20k per termin utan att ta lån! detta tack vare jobb på helger och lov, samt billigt boende. lever som en kyrkråtta just nu men de tycker jag att de kan vara värt att betala för friheten om 10 år.. Alla kan spara!

    • 12. Peter R  |  januari 13th, 2009 at 18:11

      Genom att spara till sig själv t.ex. till en cykel. Låt säga 500:- i månaden i ett år
      Då har du 6000:- skulle man i stället välja en cykel på ”räntefritt” låter bra
      Ca:500:- uppläggningsavgift
      Ca: 50:- aviavgift
      Det blir 1100:- dyrare cykel
      Visa kreditgivare väljer att månadsavgiften ska betalas senast den 29 i månade och då får man en nätt förseningsavgift om man väljer att betala räkningen den siste i månaden. Hos vissa kreditgivare har man även möjligheten att betala in en lägre summa låter ju bra men när året har gått och halva skulden är kvar då är det inte tal om räntefritt längre. Då blir ”cyklen” som kostade från början 6000:- kronor snart uppe i 10 000:-
      So m min mormor sa det är inte inkomsten om gör dig rik det är små utgifter.

    • 13. Cristoffer  |  januari 13th, 2009 at 19:06

      Jösses vilka tomtar!
      Nästan kul att läsa men ändå skrämmande.

    • 14. Jimmy  |  januari 13th, 2009 at 19:21

      Tyvärr är inte den ekonomiska kompetensen högre hos den breda allmänheten. Man kan skylla på skolväsendet, man kan egentligen skylla på vad man vill. Men det är var och en, varje enskild individ, som ansvarar för sitt liv. Alla har samma möjligheter att spara. Alla har samma möjlighet att nå rikedom. Det handlar om att skaffa sig kunskapen som krävs.

    • 15. Michael  |  januari 13th, 2009 at 21:37

      Ja jisses! Varje gång jag läser sådant här blir jag lika paff…

      Jag blev av med jobbet i december 2007 eftersom företaget jag arbetade för gick i konkurs. Jag har inte siffror för dagen men i månadsskiftet november/december (ungefär en vecka innan jag i praktiken fick höra att ”du kan gå hem nu”) hade jag 93000 kr i sparkapital, varav ungefär 9000 kr i ”kontanter” på banken och resten i olika former av värdepapper. Räknar inte med pensionssparandet här utan bara de pengar jag kan ta ut utan stora bekymmer. Började jobba igen i slutet av augusti 2008 efter att ha gått på a-kassa och aktivitetsstöd fram till dess, och hade då 112000 kr varav 44000 kr i tillika ”kontanter”, och därutöver några tusenlappar i fysiskt guld vilket jag inte hade i slutet av november. Då hade jag dessutom både bil, och hund som behövde regelbunden veterinärvård. Trots detta, och trots att jag inte drog ner mina utgifter till ett absolut minimum, och TROTS sänkningen i ersättningsnivå så lyckades jag alltså spara runt 4000 kronor i månaden av ersättningen från a-kassan! Mer än vad jag betalade i hyra. Som säkert de flesta här vet gick ju inte börsen överdrivet bra under den perioden heller…

      Så till de som påstår att det inte går att spara på en vanlig knegarlön vill jag bara säga: väx upp och lär dig läsa siffror. Det går alldeles utmärkt att spara även på den ersättning man får från a-kassan, så att man inte skulle kunna spara ens något på en vanlig heltidslön visar bara att man har tagit på sig alltför stora utgifter (räntor på bostadslån i mångmiljonklassen t.ex.).

    • 16. Marcus  |  januari 13th, 2009 at 23:48

      Tjena gott folk!

      Läser dina artiklar då och då, denna var riktigt bra! Bra initiativ att ta fram det andra skrivit å sedan föra en diskussion kring detta! Jag själv arbetar för hyfsat kass lön å jag lever gott. Jag är ensamstående och har en egen lägenhet som kostar ca 6000 kr i månaden, utöver detta har jag resekostnader till och från jobb/träning på ca 2500-3000 kr/mån. Förutom detta så äter jag rätt ofta ute när jag arbetar å lagar mat när jag är ledig. (vissa gör tvärtom). Jag har telefoni och bredband som alla andra, jag har studielån och jag har även ett ”vanligt” lån på banken med 7%ränta. Mina utgifter varje månad uppgår till ca 15000 kr snabbt räknat. Jag sparar minst varje månad 1000 kr, å det som blir över kanske jag gör något extra av.

      Med anledning av mina utgifter å min inkomst så har jag valt att arbeta extra när tillfälle ges och jag tänker på mina utgifter som jag har utöver mina fasta utgifter. För min del har det gått att spara en rätt hygglig slant. Du blir inte rik på dina inkomster, du blir det på dina utgifter!

      Så till alla där ute som pratar om att det är omöjligt att lägga undan pengar, sluta snacka skit å kom in i matchen!

    • 17. Bo  |  januari 14th, 2009 at 07:27

      Hej Jakob

      Välskrivet inlägg! Följande tanke slog mig. Det pratas ofta (i media) om generella spartips men jag skulle gärna se specifika spartips för särskilda grupper.

      Jag har länge tillhört gruppen studenter. Som student har man en särskilt situation då man inte får jobba ”hur mycket man vill” och fortfarande få CSN bidrag och/eller lån. Jag efterfrågar således en ”sparguide” till studenter. Kanske en uppgift du känner dig motiverad att anta dig? Jag är övertygad om att det är ett område som behöver belysas.

      En god vän till mig arbetade några timmar i veckan (vet ej hur mycket exakt) samtidigt som han tog bidrag (men ej lån). På grund utav sitt extrajobb hade han runt 6500 i månaden (bidrag+lön) och kunde slutföra sina studier utan lån. Jag uppfattar att ta lån är en självklarthet för den stora merparten som studerar. Kanske kan detta belysas, exempelvis genom att förklara hur lätt (eller hur MÖJLIGT) det är att jobba vid sidan av.

      En tanke som jag kom på såhär på morgonkvisten!

      Mvh,

      Bo

    • 18. Snåljåp  |  januari 14th, 2009 at 09:21

      Jantesossar som dessa är omöjliga att diskutera med. Själva har dom ny bil och stor bostad men om någon annan, som inte har ny bil och stor bostad, lyckas spara ihop 50 tusen på banken, så är dom fifflare eller skattesmitare.

    • 19. Gustav  |  januari 14th, 2009 at 15:22

      Är väll dags för folk att sluta spara i LCD tv’s för 10-20 tusen och sätta dom pengarna på banken? Verkar som varenda knegare har en dyr tv, men det kanske man måste ha ?

    • 20. Wimsey  |  januari 14th, 2009 at 18:31

      Följande blogginlägg tycker jag beskriver ämnet på ett tämligen lysande sätt:
      http://frugaldad.com/2008/04/14/language-of-the-perpetual-poor/

    • 21. Auri Sacra Fames  |  januari 14th, 2009 at 19:02

      Hej!
      Hur har jag lyckats med att missa denna blogg. Jag visste iofs inte vad en blogg var för 6 månader sen men nu ska jag börja följa denna=)

      Ni läser om dom men jag har ett antal personer i min omgivning som kan lägga liknande kommentarer som personerna i artikeln. När jag berättar vad jag tycker så känner jag igen minen, det är samma min som jag ger tandläkaren när hon säger att jag borde sluta snusa. Under nyårsfirandet hade jag en diskussion med en av mina vänner angående att låna pengar till bil och han skulle lätt ha kunnat vara en av dom svarade i artikeln.

      http://milstolpe.blogspot.com/2009/01/nyrsfirande.html
      (om någon är intresserad)

    • 22. miljonär innan 29  |  januari 14th, 2009 at 21:56

      1. Man måste inte ha billån
      2. Man måste inte bo på det hetaste stället
      3. Man måste inte köpa nya kläder varje månad
      4. Om man vekligen vill spara så kan man (om man har ett heltids jobb)
      Jag anser att man väljer om man vill bli rik lr iaf rikare (om man har ett heltids jobb)
      Jag är 23år bor hemma men är VÄL medveten om vad hyror o mat o annat dyligt kostar har sparat ca 250K sen ja var 16 o jag KOMMER kunna spara när ja flyttar hemifrån oxå. . ps har aldrig fått en lön över 15K / Tack för mig

    • 23. Alex  |  januari 14th, 2009 at 22:19

      Det är verkligen nödvändigt att du tar upp detta ämne Jacob.
      Det slår mig när människor säger att det är upp till var och en
      att ta ansvar för sitt eget liv (pengar) att detta måste ju upp på den högsta nivån, regeringsnivå.
      Sparande måste komma in i skolan så snart som möjligt, gärna så lågt ner i åldrarna som möjligt också för den delen.
      Ungdomar måste få bättre förståelse och kunskap om ekonomi i stort och att man inte kan leva ett överbelånat liv, som många gör idag.
      Ett månadssparande ser jag som absolut nödvändigt för framtida överlevnad, det är för mig en självklarhet.

      Osäkerheten och ångesten över sin belånade situation och den personliga pantsättningen måste vara total hos de som har kommenterat artikeln på e24.

    • 24. sara  |  januari 15th, 2009 at 00:02

      om folk tycker det är så jävla svårt att spara så borde dom ju direkt när lönen kommer in på kontot sätta undan tex 1000 kronor, låtsas som att det som är kvar var allt dom fick, hur svårt kan det vara?

      skitbra blogg tycker jag verkligen! intressant!

    • 25. Martin  |  januari 15th, 2009 at 15:25

      Till #17. Bo

      Likt din vän har jag också försökt att klara mig utan studielån, vilket har löst sig med extrajobb och liknande. Efter tre års studier (två år kvar) har jag dock insett att det var ett misstag att inte ta lån då räntan är såpass låg. Den kommande terminen ska jag därför fortsätta att extrajobba, men även ta lånet som jag sedan kan investera i något som ger mer än låneräntan på 2-3%. På fem års sikt är det inte något problem att hitta en investering med en avkastning som överstiger lånekostnaden (motsvarar en avkastning 10-16% på fem år).

      För övrigt, bra inlägg!

    • 26. bli Ekonomiskt Fri  |  januari 15th, 2009 at 18:20

      Tycker generellt råden om att spara är bra och/eller betala tillbaka på sina lån och speciellt då konsumtionslånen (bil, tv, möbler etc)

      Det som ändå fattas i denna debatt, som går mot att spara mer pengar för att få en bättre ekonomi, så talas det väldigt sällan om att skapa sig andra typer av inkomster.

      Både ”privatekonomi”, finansiell intelligens, entreprenörskap borde in i skolschemat direkt ifrån lägsta klasserna, lära sig tänka utanför ”ramen”. Som det är idag så stoppas alla elever in i ett och samma fack. De som inte hänger med kommer efter, de som lär sig fort hålls tillbaka … det är inte optimalt.

      Likadant med tv-programmet Lyxfällan. Hela tiden fokus på vad som måste dras in på, skapa en buffert, aldrig tal om HUR man kan skapa större inkomster på sikt, extra inkomster etc.

      in med mer sådant i debatten, speciellt här på denna blog, då allt inte handlar om att investera/spara i aktier och/eller fonder för att kunna bli rik. Mycket handlar om att skapa andra typer av tillgånger som ger ett positivt kassaflöde varje månad.

    • 27. Fredrik  |  januari 16th, 2009 at 08:36

      #19, Gustav. Helt rätt. Skippa alla dyra TV-apparater gott folk. Hörde på radion om en som tycket att de var hopplöst utte för de hade ingen platt-TV. ”Bara” 3 vanliga (2 peroner i hushållet). NU skulle de ha barn, och ville då ha en ny TV. Men eftersom de var lite dyra så skulle det bli en lite billigare nu, och sedan en ”riktig” när barnet var fött. Hm….de är två personer och har redan 3 apparater. NU ska de skaffa TVÅ till inom kanske ett år eller så? (Hon var ju gravid = max 9 månader, sen en ny direkt efter födelsen). Slår vad om att spara är ett okänt begrepp hemma hos dem…

    • 28. Marcus  |  januari 16th, 2009 at 15:35

      Fredrik
      Det handlar om status, ungefär samma som de som bor i en 1:a utan möbler men kör omkring i en BMW för 500 000 kronor. Det är då utåt som är det viktiga, inte hur du mår eller har det hemma, utan vad andra ser hos dig.

      Samma är det med TV´n, folk kommer hem till dom å ser att dom har en flådig tv eller sjysst dator, allt handlar om någon form av status.

    • 29. alex  |  januari 16th, 2009 at 19:48

      Vad är det man kallar detta folk? överklassvänstern?
      Det är alltid lika roligt att läsa om dom iaf haha.
      Speciellt när dom gråter ut i Aftonbladet när riksbanken höjer reporäntan, då dom inte har råd att bo kvar i sin 4 miljonerslägenhet i sthlms innerstad.

    • 30. Finansfilosofen  |  januari 17th, 2009 at 12:39

      Bra inlägg Jakob

      Såg en TV gallup som ekonominyheterna på TV 4 gjorde där de ställde frågor om sparande. Då var det också flera personer som reagerade ungefär som kommentarerna du skriver om i inlägget. Det var ”nej, jag har faktiskt inte möjlighet att spara” med en min som sa ”nä men lilla vän, har du någon som helst kontakt med verkligheten”.

      Jag började spara regelbundet under min studietid då jag hankade mig fram utan studielån. Det var inte mycket pengar att prata om. Men jag levde efter mottona ”även en ynka sparad krona, är en sparad krona”, ”många bäckar små…” osv. Det gick hur bra som helst. Det var förstås inga stora summor men någonting är bättre än ingenting och efter ett par år hade alla små slantar växt till en helt ok buffert. Tror starkt på att det är viktigt att ha ett sparbeteende. Spelar ingen roll om man vinner flera miljoner på lotto eller är en högavlönad jurist, det går alltid att se till att pengarna är slut i slutet av månaden. Det är precis som #12 Peter R säger ”det är inte inkomsterna som gör dig rik, det är de små utgifterna som gör det”.

    • 31. Emil Vikström  |  januari 17th, 2009 at 19:48

      Haha, är folk verkligen så dåliga?
      Jag är 20 år, jobbar lite mer än heltid vilket ger mig 22000:- i månaden före skatt, och köpte en egen bostadsrätt i juli vilket genererade lån på 675000:-.
      På det halvår det gått sedan dess har jag sparat ihop 18000:- i kontanter eller 24000:- totalt om man räknar med amorteringen på lånet. Under den här perioden har jag inte ens haft någon verklig sparplan, jag har till exempel köpt två nya datorer, rest till min flickvän i andra änden av landet ett flertal gånger och ätit lunch på restaurang nästan varje dag.

      Jag förväntar mig inte att mina jämnåriga ska ha det lika enkelt, jag har kämpat hårt för att få ett så bra ingångsjobb. Däremot förväntar jag mig definitivt att en 33-åring ska klara att få ihop en lön på 22000:-, annars har han gett sig in i fel bransch.

      Apropå fel bransch har jag precis sett över min ekonomi och lagt upp en ordentlig sparplan. Min lyxkonsumtion har varit pinsam med tanke på min ganska tomma buffert. Den nya budgeten börjar gälla i februari men jag har redan nu tjuvstartat med att börja laga min egen mat och ha med matlåda till jobbet. Vad har detta med fel bransch att göra? Jo, om 18 månader kommer jag enligt min budget ha sparat ihop ytterligare omkring 87000:- vilket ger mig ett sparkonto med över 100000:- på. Då har jag tänkt börja på högskolan för att utbilda mig (både en dröm i sig men även ett sätt att få en riktigt bra lön). Denna buffert kommer göra det möjligt för mig att ha kvar min bostadsrätt även under studietiden och inte nämntvärt minska min levnadsstandard.

      Jag har alltså ner till minsta krona planerat min budget fram till augusti 2010, och gjort överslag på budgeten under de tre studieåren. Jag har då räknat med att jag inte ska jobba överhuvudtaget vid sidan av studierna, något jag förmodligen kommer göra ändå.

      Hur mycket tid har denna planering tagit mig? Eftersom jag är noggrann så tog det två dagar. Jag ritade upp mina stora utgiftsposter (inklusive matkostnader, dessa var kända på frhand eftersom jag har ett eget betalkort och bankkonto för maten). Sedan såg jag över vilka jag kunde minska på. Jag lade till en extra utgiftspost för oförutsedda utgifter, och jag har även gett mig själv en väl tilltagen budget för lyxkonsumtion (700:-/månad) vilket ska gå till kläder, godis och småsaker som till exempel diskmedel. Detta är inte helt olikt en normal tonårings månadspeng. Jag har nu fem bankkonton för att kunna skilja på pengarna (två kopplade till betalkort, ett som min lön går in på, ett som är för oförutsedda utgifter och så det sista där mina sparpengar hamnar varje månad). Detta är inte raketforskning, det tog mig ett par dagar, en miniräknare, papper och penna och en Internetbank för att planera min budget för fem år framöver.

      En positiv bieffekt är att jag även skapat en utgiftsport som heter ”hälsa på flickvän” så att jag kan hälsa på henne ännu mer än jag redan gör. Vi har pratat om att hon ska flytta hit men enligt mina beräkningar kommer hon då bli närmast självförsörjande på grund av att ”hälsa på-posten” försvinner och att hon får studiebidrag.

      I min budget har jag inte heller räknat in vare sig skatteåterbäringen jag får på min låneränta (jag orkar inte jämka) eller en eventuell löneförhöjning. Jag har enbart räknat på de inkomster jag får av min lön och ser allt annat som en bonus som kan gå direkt in på sparkontot och öka min levnadsstandard under studietiden.

      Sammanfattning:
      Som 20-åring med en inkomst på 22000:- före skatt och egen bostadsrätt i Stockholmstrakten (med tillhörande lån) ska jag spara ihop 87000:- på 18 månader. Detta bör vara rena barnleken för en 33-åring, med eller utan slump.

    • 32. Clarin  |  januari 19th, 2009 at 18:46

      Själv har jag lyckats spara ihop till en bra buffert på över 100 000 trots en lön på 16 000/mån. Men det beror också på att jag bokstavligt talat bodde på jobbet och därav inte hade några utgifter för boende.

      Så det beror mycket på vilken situation man är i! Skulle jag ha haft ränta, hyra, barn, bil, ammorteringar och studielån så skulle marginalerna ha blivit mindre och kanske obefintliga.
      Är man student är det till och med vanligt att man lever på lånade pengar.

      Så visst. Det går att spara ihop en buffert på låg lön! Men det beror också mycket på vilken livssituation man har. Och jag tror att man bör vara försiktig med att döma folk innan man har all fakta på bordet.

    • 33. Daniel  |  januari 19th, 2009 at 19:41

      Jag tycker det är äckligt med alla personer som kommer med såna kommentarer du delade med dig av. Alla personer med jobb som påstår att dom inte kan spara ett öre är lögnare så det stinker om det. Och han som klagade över att han var arbetslös och fick leva på ”endast” 9000 kr i månaden, ursäkta? Jag är student och har levt på 7400 kr i månaden i två år, ändå har jag sparat minst 10% varje månad. Jag är 21 år och har ett sparkapital på 30 000 kr som jag sparat ihop själv. Det är iinte mycket, men ändå mer än vad 90% av svenska folket har på banken. Så jäkla otacksamt att klaga på sina 9000 kr då det är bidrag han lever på, förväntar han sig att vi skattebetalare ska betala hans sparande också?

    • 34. Fredde  |  januari 19th, 2009 at 20:47

      Daniel,
      Just nu verkar det som om jag betalar ditt 10 procentiga sparande…
      För du tror väl inte att ditt studieBIDRAG kommer från påskharen?

    • 35. alex  |  januari 20th, 2009 at 08:39

      fredde; studieBIDRAG på 7400kr/månad?? Nä…

      Tanken på att han kanske har tagit ett studieLÅN, eller/och arbetar kvällar/helger flög aldrig igenom din obildade hjärna??

    • 36. Fredde  |  januari 20th, 2009 at 19:02

      Alex:
      Du vet väl att man får en slant i BIDRAG av pappa staten också va?

    • 37. Auri Sacra Fames  |  januari 20th, 2009 at 20:46

      Hej igen!
      Istället för att använda de glåpord som jag har i mitt ordförråd tänkte jag bara dela med mig av en iakttagelse som jag gjorde när jag kikade på bloggtoppen.se.

      Tittar man på på de olika kategoriernas mest besökta sidor så tycker jag att kategorin ekonomi har väldigt få läsare. Detta måste ju spegla svenskarnas intressen (och ointresse för ekonomi). Även om privatekonomi är något som påverkar alla så läser människor hellre om humor, film och mode. Eftersom detta är en ganska sen kommentar så kanske vi kan avsluta som artikeln började… Skrämmande svenskar!

    • 38. alex  |  januari 21st, 2009 at 16:40

      Fredde; det är möjligt att man får en liten slant utöver lånet. inackorderingstillägg får man om man studerar på annan ort. Men det är ju så Alla-Ska-Med-Staten-Sverige ska göra.

      Studerar man vidare efter gymnasiet har man goda möjligheter att tjäna mer pengar än den vanlige knegaren.
      Vilket i sin tur leder till att man betalar mer skatt, så det der lilla bidraget man får är tyvärr inget som drabbar dej. Även om det är den bilden du vill måla upp.

    • 39. Fredde  |  januari 22nd, 2009 at 11:41

      Alex, jag klankar verkligen inte ner på studenter, eller på folk som studerat för att nå högre i sitt arbetsliv. Jag tror alla vill nå högre i sitt yrkesliv.
      Jag tyckte bara att det var kul att Daniel minsann inte ville betala skatt för att någon med bidrag skulle kunna spara, när även han fick en bidragsslant över varje månad.

    • 40. Jakob  |  januari 25th, 2009 at 13:06

      Michael :
      Väl skrivet och en mycket sund inställning.

    • 41. Jakob  |  januari 25th, 2009 at 13:42

      Bo:
      Personligen tror jag att vänja sig av med pengar är något som funkar utmärkt även för studenter. Börja med att ställa in så att en väldigt liten summa, säg 50 – 200 kr beroende på hur din studentekonomi ser ut i dag automatiskt via autogiro förs över till ditt sparande i samma sekund som studiemedlet når ditt konto.

      Summan ska vara så liten att det knappast är något du märker av. Därefter gör du så att den summan ökas varje eller varannan månad men kanske 50 – 100 kr.

      På så vis vänjer du dig långsamt av med dessa pengar och eftersom du aldrig ser dem så tänker du snart inte heller på dem längre.

    • 42. Jakob  |  januari 25th, 2009 at 14:19

      miljonär innan 29:
      Visst är det så.

    • 43. Jakob  |  januari 25th, 2009 at 14:21

      Alex:
      Du har helt rätt i det du skriver, däremot är jag tveksam till att särskilt mycket kommer att ske på regeringsnivå, oavsett vilka som styr. Det är ju nämligen som så att ju mer folk börjar att ta ansvar för sina egna liv desto mindre behöver de staten och desto större frihet vill de ha från den samma.

      Hur många politiker vill vara med att avskaffa sig själva eller åtminstone kraftigt minska sin egen makt och inflytande?

    • 44. Jakob  |  januari 25th, 2009 at 14:23

      sara:
      Absolut. Jag har själv vid flera tillfällen skrivit om att man bör spara per automatik och vänja sig av med pengar.

    • 45. Jakob  |  januari 25th, 2009 at 14:27

      Fredrik:
      Låter helt sjukt

    • 46. cl  |  februari 2nd, 2009 at 14:01

      Håller helt med. Har levt på CSN och jobbat lite extra, en inkomst mellan 3-12 000 varje månad, lite mer under sommaren (boendekostnad på 3000) och jag har på sparat ihop 130 000 på 2 år. You do the math.

      Problemet med svenskar är vanan att staten ska lösa alla deras problem, så under tiden kan de shoppa på Ikea helt bekymmersfritt. Mest irriterad blir jag av nyblivna föräldrar som gråter ut över försäkringskassans försenade utbetalningar i tidningarna. Kanske skulle sparat undan lite innan ungen kom? Rent oansvarigt att skaffa barn med 400 kr på sparkontot. Och innan ni skriver olika situationer som kan ha drabbat dessa personer så..jag vet! Det finns undantag! Men sanningen är att folk får in drägligt med pengar men görs sig av med dessa innan de är inne på kontot.

    • 47. Jakob  |  februari 2nd, 2009 at 22:46

      Finansfilosofen:
      Även jag började spara i unga dar, även om det inte blev riktigt på allvar fullt ut fören på senare år, så är jag helt övertygad om att den erfarenheten är något man har nytta av när man blir äldre.

    • 48. Jakob  |  februari 2nd, 2009 at 22:48

      Emil Vikström:
      Låter som en sund inställning samt vettiga planer för framtiden.

    • 49. Jakob  |  februari 2nd, 2009 at 22:59

      Clarin:
      Men är det inte just det som är tanken? Du ska spara ihop till bufferten innan du skaffar dig alla dessa saker som hindrar dig från ditt sparande? Eller så bör du anpassa dessa saker för att du just ska ha råd att spara. Om du kan välja mellan bil A och bil B och bil A låter dig spara 1 000 kr i månaden medan med bil B så lever du exakt på gränsen så bör du välja bil A. För att sedan längre fram när din ekonomiska situation bättrats kanske välja bil B som du nu har möjlighet att äga samtidigt som du kan spara 1 000 kr i månaden?

    • 50. Jakob  |  februari 2nd, 2009 at 23:00

      Fredde:
      Nja, även om det är pappa staten som betalar ut bidraget så skulle jag nog ändå snarare vilja säga att det är från skattebetalarna, inte staten som man får sitt bidrag.

    • 51. Jakob  |  februari 2nd, 2009 at 23:02

      Auri Sacra Fames:
      Visst är det så. Med tanke på hur viktigt ekonomi är och vilken stor påverkan de har på våra liv så borde man faktiskt lära sig mer om det även om man inte är intresserad eller tycker att det är kul.

      Jag hatar bokföring och deklaration, jag tycket helt enkelt att det är skittråkigt, ändå vill jag lära mig mer om det just eftersom det är så viktigt.

    • 52. Pengarochcash  |  februari 3rd, 2009 at 14:25

      Jag känner bara en person som är lika bra som mig på att spara. Dom flesta andra lever i nuet och lyxkonsumerar sig fram i vardagen och hankar sig fram till nästa lön medan jag har minst ett par tusen på sparkontot varje månad trots att jag i dagsläget har en lägenhet att inreda. Men många är för bedrövliga på att få ihop en buffert. Tyvärr får man väl tillägga.

    • 53. Hanna  |  februari 27th, 2009 at 18:49

      Var är bäst att spara i om man ej sparar i banker? Var finns de bästa räntorna och tryggaste förutsättningarna? Tack för en bra blogg! Hanna

    • 54. solregn  |  mars 23rd, 2009 at 12:39

      jag såg en gång en intervju med någon ekonomikunnig som tyckte att man skulle dela upp sin inkomst så att 50% gick till mat, boende och annat ”livsviktigt”. 30% till mobil, kläder, nöjen och andra utgifter och 20% till sparande.

      Det är en matematik som har funkat bra för mig som student med lite extra helgjobb.
      Jag har en inkomst på 10 000-13 000kr beroende på hur mycket jag jobbat extra.
      Av det går 4000 till hyra, el och vatten
      1000kr till mat (vill jag äta ”finare” mat än så klassar jag det som nöje)
      Jag sparar 2000kr/mån och resten (3000-6000kr) går till mobil, busskort, kläder och nöjen. Jag skulle kunna spara mer de månader jag tjänar mer men jag väljer att kunna unna mig lite extra saker de månaderna istället eller att lägga undan lite till julklappar, säsongskläder eller liknande.
      Nej, jag har inte pengar till att köpa märkesjeans eller nyaste mobilen men jag lever inte heller som en kyrkråtta. Jag har råd att köpa något nytt plagg i månaden, fika ute ibland, gå ut på krogen eller vad jag nu vill.

      Jag har alltid haft svårt att hålla i pengar och i slutet av månaden är de som regel slut, sista dagarna innan lön är jag glad om jag har en hundring kvar, oftast är det bara några ören. Dock har jag hittat ett system som räddar mig. Jag har mitt konto hos Nordea och använder deras tjänst xtraspar, varje gång jag drar mitt kort dras en extra summa (jag själv väljer) och sparas på ett annat konto. Så i slutet av månaden när lönekontot är tomt har jag xtrasparkontot med några hundra på. Månadsslutet är räddat utan att jag behöver nalla på sparkontot.

      Jag kan inget om ekonomi, det erkänner jag, men det här har funkat för mig, kanske funkar det även för andra.

    • 55. Jakob  |  mars 25th, 2009 at 17:39

      Hanna:
      Var man vill förvara sina pengar finns det många alternativ för. Bankkonton, fonder, aktier, guld, fastigheter osv.

      Det enda du kan vara säker på är att risk och avkastning hör ihop. Ju lägre risk du vill ha desto lägre avkastning kan du räkna med.

    • 56. Carro  |  april 1st, 2009 at 13:22

      Fredde sa väl också han att pengarna kom från skattebetalarna? Att han bidrog bidrog med 10%…

      Förövrigt vill jag bara hålla med om att det är sjukt låg EQ på vissa svenskar, att det är oansvarligt att skaffa barn innan man har råd, och en massa annat…
      Känner att jag inte har lust att sponsra andras idioti – och är sne på staten som är så generösa med bidrag och andra onödigheter.

    • 57. Jakob  |  april 10th, 2009 at 14:53

      solregn:
      Låter som att du hittat ett system som passar bra för dig. Hörde en gång en mycket förmögen man säga att om du sparar och investerar 10% av din inkomst varje månad under hela ditt liv så blir du rik. Sparar du och investerar 20% av din inkomst varje månad så kommer du att bli mycket rik. Sparar du och investerar 30% av din inkomst varje månad så kommer du att bli bland de rikare i landet.

    • 58. Jakob  |  maj 12th, 2009 at 10:34

      Carro:
      Håller med om att det är otroligt oansvarigt att skaffa barn innan man har råd.

    • 59. Hur jag blev rik – &hellip  |  juli 16th, 2009 at 15:55

      [...] som väldigt många i det här landet saknar vilket vi inte minst kunde se på inlägget ”Skrämmande svenskar” som jag skrev tidigare i år och det är i mångt och mycket till dessa personer det här [...]

    • 60. ekonomisk tjej  |  september 3rd, 2009 at 14:51

      Bortförklaringar kan man alltid komma med. Bodde i Norge under 2,5 år och hade med mig ca 70000 kr tillbaka till Sverige när jag flyttade hem igen. Tack vare detta har jag inte studielån trots att jag har läst på högskola i 3 år. En del omständigheter har gjort att det är lite skralt i kassan just nu men jag har planer på hur jag ska kunna lösa detta och jag menar att det är en trygghet väl värd att kämpa för att kunna ha en rejäl buffert i framtiden. Tänk att inte behöva oroa sig om pengarna ska finnas om bilen behöver på verkstad eller att man blir av med jobbet. Är det inte den tryggheten vi alla strävar efter??? Man kan börja med att spara små summor ett par hundra lappar och sen öka-många bäckar små……. :)

    • 61. Erik  |  december 7th, 2009 at 12:40

      Mycket bra inlägg! Fattar inte att det finns människor som har lön och inte kan spara för de inte har råd. Bullsh*t! Fins det pengar som kommer in på kontot kan man alltid spara, själv har jag varit arbetslös några månader men ändå lyckats spara (trots jag inte fått ngt arbetslöshetsstöd) De småsmå extrainkomster jag haft har jag satt undan 10% det kan ha varit 50 kr eller 100 kr, men ändå sparat!

    • 62. Andreas  |  december 10th, 2009 at 10:30

      Hej! har inte läst allas kommentarer men fascineras av alla de som säger att man inte kan spara….Då tänker jag främst på min mor som var ensamstående med 3 barn under en längre period, hade hus villa och vovve, och levde på sin förtidspension på ca 7-8 tusen i månaden och ändå nu när jag är 20 kan lämna över ett sparande till mig på 30k, vilket många människor inte kan förstå hur hon lyckades med allt detta. finns bara viljan och disciplinen så går allt, och räcker inte lönen till så kanske det finns andra sätt att ”öka” sin inkomst. Hon hjälpte bland annat en man att få en skuld sanering på nästan miljonen, det mesta går att lösa på ett eller annat sätt bara man har viljan, och hennes sätt att spara har smittat av sig på mig och jag som 20 åring, snart 21 sitter nu på ca 210000 vilket hon är väldigt stolt över. Det bevisar att även fast man har det knapert så går det att spara till en bättre framtid?

    • 63. Jakob  |  februari 8th, 2010 at 18:52

      Andreas:
      Låter som att din mor är en fantastisk kvinna, berättelsen om hennes ekonomiska liv hade varit intressant och lärorik att läsa.

    • 64. annette  |  mars 19th, 2010 at 14:03

      istället för att ha 2månadsLÖNER i buffert,ha 6st MÅNADSUTGIFTER i buffert,för det är ju utgifterna du måste klara av!
      puss o kram

    Skriv kommentar

    Obligatorisk

    Obligatorisk, visas inte

    Viss HTML tillåten:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


    Kalender

    september 2010
    m ti o to f l s
    « Feb    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  

    Senaste Posterna

    Undersökning

      Hur länge skulle du klara dig på dina besparningar utan andra inkomster?








      Visa resultat

    Kategorier

    Mest kommenterade inlägg

    Kommenterar mest

    Liknande bloggar

    Övriga Länkar

    Feeds