Privatekonomi i skolan, del 1 – Problemen

juli 8th, 2008

Redan 2006, när min blogg endast var två veckor gammal så skrev jag ett inlägg som handlade om att kursen privatekonomi och sparande borde bli obligatorisk för alla på gymnasiet, i alla fall så länge som vårt skolsystem ser ut, finansieras och fungerar som i dag.

Detta är en fråga som är oerhört viktigt för mig och någon jag verkligen är villig att kämpa för då jag vet hur viktig denna fråga är för Sveriges framtid och vilken förändring en sådan kurs skulle kunna göra i många människors liv förutsatt att den sker på ett vettigt sätt.

Därför har jag nu återigen valt att väcka liv i denna fråga här i bloggen, den här gången i än större skala, detta kommer att bli en artikelserie i tre steg. Denna, den första delen handlar om vilka problem vi har i dagens samhälle som utan tvekan skulle minska enormt med rätt utbildning.

För mindre än en vecka sedan så höjde riksbanken räntan med 0,25 procentenheter, resultatet lät inte på sig, som varje gång en räntehöjning sker tog det inte många minuter för tidningarna att publicera snyftartiklar om folk som tvingas flytta från sitt hem pga räntehöjningen.

T ex kunde man läsa detta i en artikel från Aftonbladet publicerad efter höjningen:
”Tvåbarnsmamma Anna Lindhe, 48: Jag vet inte vad jag ska göra
För den ensamstående tvåbarnsmamma Anna Lindhe, 48, slår räntehöjningen hårt.
Nu funderar hon på att sälja sin lägenhet.
– Man mår illa, det är helt vidrigt, säger hon.

För Anna Lindhe, projektledare och mamma till två döttrar – 15 och 18 år gamla – kan höjningen få stora konsekvenser.

– Jag har varit super- superbekymrad. Nu känner man sig bara som en dåre som får kasta in handduken. Jag vet inte var vi ska bo. I en skokartong? säger hon.

– Jag har stått ut nu i flera månader och tagit ur mitt sparkapital. Jag klarar mig ett litet, litet tag till. Sen är det slut, säger hon.”

Detta är absolut ingen kritik mot kvinnan i artikeln, hon har bara handlat efter sitt kunnande och gjort vad hon trott varit det bästa för sig och sin familj och hon är absolut inte ensam, Aftonbladet presenterade tillsammans artikeln en undersökning som visade att 3% redan tvingats flytta, 10% tvingas flytta nu pga den senaste höjningen och ytterligare 11% överväger att flytta nu. Totalt sett har alltså 24% av de som deltog i den undersökningen aftonbladet presenterade tvingats flytta eller är på väg att behöva flytta pga ränteökningarna.

Nej! Jag tar tillbaka det jag skrev i föregående stycke. Det är inte på grund av ränteökningarna de tvingas att flytta, det är pga ekonomisk okunskap de tvingas flytta, pga bristen på kunskap och utbildning när det gäller privatekonomi. I alla fall i de flesta fall.

Jag få väldigt många mail från folk som vill ha hjälp med sparande och investerande och förutom de tips jag skriver till dem så brukar jag också alltid lägga till följande del:
Över allt kommer du få tips och råd när det gäller aktier och fonder. Du kommer få det på banken, av arbetskamraterna, i tidningar, på tv, av taxichauffören, i den här bloggen och i andra bloggar, från dina vänner, från böcker och på massor av andra ställen.

Det är naturligtvis vettigt att lyssna på andra människor, ta till sig tips och råd och försöka lära sig så mycket som möjligt. Men du måste alltid ta reda på fakta och bilda dig en egen uppfattning, det är dina pengar det handlar om och gör du en dålig investering efter att ha lyssnat på någon annan så är det aldrig dennes fel, det är alltid ditt och det är dina pengar som gått förlorade.

Det här svaret gäller egentligen inte bara när man ska investera i aktier och fonder i vårt samhälle, det gäller allt. Vi ser ett väldigt bra exempel på detta om vi fortsätter att titta på artikeln från Aftonbladet:

”Hon är kritisk mot den information hon fått av banker och mäklare.
– Banken tar inget ansvar, de lånar glatt ut, säger Anna Lindhe.

– Och när jag haft mäklare hemma och kollat hur de resonerar och hur på de är för att sälja – de tar inget ansvar alls, säger hon.

– Jag borde ha bundit mina lån tidigare, men jag har lyssnat när de säger räntan kommer att sänkas snart, nu är det för sent att binda, det är bara att ha is i magen”

Man kan egentligen inte klaga på henne eller alla andra svenskar som tänker och agerar likadant. De agerar ju bara logiskt baserat på sin okunskap om dessa områden. De lyssnar på någon de tror kan mer än en själv och litar på de råden. Hur skulle hon och andra människor i samma situation kunna göra något annat utan rätt kunskap?

Hon gjorde helt rätt som talade med banker och mäklare för att få mer information. Men då hon själv saknade kunskap i ämnet och inte la ner tid på att lära sig mer om det kunde hon inte ta nästa steg, att själv skaffa sig en bild av situationen utvärdera vad bankerna och mäklarna sa och skaffa sig en egen bild av situationen och räkna ut vad som var rimligt för just henne.

Tidigare i vår hade DN en artikel med titeln Unga har noll koll på pengar. Den artikeln handlade bland annat om att antalet ungdomar som fått betalningsförlägganden hos kronofogden hade ökat med 30% bland 18-åringar och 34% bland 19-åringar och detta var bara på ett års tid!

I artikeln framgår att konsumentverket och kronofogen vill höja kunskapsnivån genom att satsa på undervisning i privatekonomi i landets skolor. Rikskronofogde Eva Liedström Adler gör följande uttalande:
”Ungdomar måste få kunskap i skolan, oavsett vilka förutsättningar de har”

En annan artikel från tidigare i år har titeln Unga svenskar sämst på räntor och är från tidningen Sydsvenskan. I den publiceras en internationell undersökning där det gällde att välja bästa lånealternativet. Sex av tio valde fel!

Undersökningen gav en hel del skrämmande fakta om Svenska ungdomar:
På frågan ”vad är ränta?” valde bara 41 procent av de svenska ungdomarna rätt svar – priset för att låna pengar.
32 procent trodde det var en avgift från banken, 3 procent trodde det var uppläggningsavgift, 8 procent svarade den statliga skatten på penninglån, 4 procent inget av alternativen och 13 procent svarade vet ej.

De svenska ungdomarna var sämst av alla i denna fråga

Ett annat tecken på hur dåligt ställt det är med privatekonomiska kunskaper i Sverige ser jag personligen väldigt tydligt då en av de vanligaste frågorna jag får via min blogg är just hur man gör för att spara, hur man gör för att köpa aktier och liknande. Folk skriver till mig och är helt chockade när de sätt här vad ränta-på-ränta kan göra och tycker att det är skandal att de inte fått lära sig om detta tidigare.

Om vi skulle gå ut och besöka alla Sveriges gymnasieskolor och fråga eleverna om hur man t ex deklarerar eller gör en budget, hur många tror ni skulle kunna ge ett säkert och korrekt svar på bägge dessa frågorna?

Jag vill avsluta det här inlägget med följande stycke:
Oavsett om det handlar om ett bostadslån, ett SMS-lån, kreditkort eller något annat så är det inte långivarna det är fel på, det är låntagarna. Även om vissa långivare såklart kan använda något tvivelaktiga metoder så är det alltid ditt ansvar att ta reda på fakta och ta nog genomtänkta beslut. För att kunna göra detta krävs kunskap.

Nu vidare till del 2, den finner du här:
Privatekonomi i skolan, del 2 – Varför inte?

Relaterade poster:
  • Privatekonomi i skolan, del 2 – Varför inte?
  • Experimentera med fattiga studenter
  • Privatekonomi i skolan, del 3 – Öppet brev
  • Dagens nyhet: Flygbolag uppmanar anställda att leta bland soporna!
  • Mina favoritinlägg 2006-07-28 till 2006-08-31
  • Postat i följande kategori/kategorier: Arbetsmarknaden, Ekonomi, Entreprenörskap, Politik

    26 Comments Add your own

    • 1. Lisa (Bli Rikare)  |  juli 8th, 2008 at 16:19

      Som jag gått och väntat på just det du beskriver. Då främst tänker jag på bostadsköparna.

      Folk som man känner som man många gånger funderat hur sjutton dem har råd att köpa DEN villa för DET priset. Alla kan vi inte ha det snajsigaste och snyggaste prylarna, senaste inredningen, och hela tiden vara uppdaterade med det senaste. Inte om man är en normalinkomsttagare. Och jag har verkligen förundrats över dessa människor som tyckt dessa sakerna varit superviktiga och sedan levt riktigt på marginalerna, där jag bara gått och väntat på en räntehöjning så står huset till salu. Och mycket riktigt. Så blev det.

      Och som du skriver, det lät inte dröja på sig. Nä man får mätta munnen och se över sitt boende utifrån sina inkomster. Som det ser ut nu så verkar alla har världens fetast löner, bo på dem mest attraktivaste områdena och köra omkring i dem finaste bilarna. Men nu skiljs agnarna för vetet igen. Reality check!

      Det som mer bekymrar mig är barnfamiljer som då inte har någon buffert i form av sparpengar om något oväntat inträffar, som då t ex en räntehöjning. Men främst skulle dem sparpengarna gå till om något i huset går sönder eller om man blir akut sjuk.

      Jag tycker inte synd om dem som försatt sig i detta. Man måste tänka lite längre än näsan räcker.

      Lisa

    • 2. Henke  |  juli 8th, 2008 at 21:42

      Att inte få lära om ekonomi i skolan är rena skandalen!
      Det heter så fint att eleverna lär för livet, men är det något som kommer att följa oss från vaggan, genom livet, till graven så är det just pengar…

    • 3. Mrs Mee  |  juli 8th, 2008 at 22:26

      Instämmer fullständigt i vad du säger, o listan skulle kunna göras oändlig, vilket är skrämmande.
      Som jag har diskuterat denna fråga med personer, både inom och utanför skolan.
      Som du säger, saknar många kunskap. De ”litar på banker och placerare”, men tycks inte ställa sig frågan var dessa i sin tur får sina inkomster ifrån.

      Jag tycker (efter egen och andras ekonomiska sitsar) att skolan är alldeles för fattigt utrustad på ekonomi, främst privatekonomi. Från att ha fått allt servererat på silverfat (bostad, fri tandvård, studiebidrag, etc etc) står man när man flyttat hemifrån helt ovetande om hur saker fungerar, och ska betala sin första räkning. Då skulle privatekonomin varit mer till hjälp än matte C (eller Religion B, eller historian, eller vad som helst).

      Hade man satsat på mer ekonomi, så hade fler antagligen kunnat göra bättre beslut. En ökad förståelse för hur saker o ting hänger samman i ett samhälle, med jobb, skatter skulle vara bra för ev företagarkandidater. Detta behövs lika väl på byggprogrammet som på samhälls.

      När jag gick i skolan, vilket va typ när du gick i skolan, hade klassen ofta insamlingar av olikan slag. Allt från att baka kakor och sälja på torget, knacka dörr och fråga efter tomburkar, till att showa i små luciatåg och uppträda för äldre. Varje termin gjordes flera olika saker som stärkte vår klasskassa. Idag verkar det inte fungera så… Vet inte om det va lärarna på den tiden som hade mer befogenheter…? För idag verkar det va störtomöjligt att ens sälja in idérna på skolorna. Lärarna kan själva inte besluta, sen ska det upp i ngt möte med rektorn, sen kanske de har svar om 2 månader….

      Enormt skönt att du som lärare har den attityd du har:)

      Tack o hej

    • 4. Lisa (Bli Rikare)  |  juli 8th, 2008 at 22:42

      Som ni säger har man i skolan fått allt på silverfat, men inte fått lära sig om sin egen ekonomi när man sen ska stå där på sina egna ben. Någonstans både håller jag med och inte.

      Jag tycker att man har ju ett eget ansvar att lära sig det man måste veta, ställa dem frågorna man undrar över och leta reda på dem verktygen man behöver för att just i detta fallet klara av ekonomi, liv o s v. Ett tillval i skolan istället för som ni säger matte C, kan välja lära sig om ekonomi hade ju inte varit fel.

      Ens föräldrar har ju också ett ansvar eller ligger i föräldrarnas intresse att barnet slussas ut i livet med rätt verktyg inför kommande situationer.

      Man skulle ha som förr i tiden. Man gick på hushålls skola för att lära sig laga mat, städa o s v. Skulle man ha hur man lär sig sin vardagsekonomi. ;-)

    • 5. det ljuva hemmet  |  juli 8th, 2008 at 23:25

      jag hade ekonomi som tillval i skolan 7-9,jag är född 1977,.

    • 6. Fredrik  |  juli 9th, 2008 at 00:51

      Ekonomi och Privatekonomi är inte samma sak. Du må möjligen ha läst en del privatekonomi, men dagens ekonomi linjer är främst inriktade på företagsekonomi och redovisning.

    • 7. In need of money - bloggen som hjälper dig att spara & tjäna pengar  |  juli 9th, 2008 at 11:22

      Håller absolut med dig! Själv är jag väldigt ung, men ser till att ha stenkoll på sådant, vilket jag har nytta utav redan nu, men ännu mer i framtiden. Det är delvis därför jag driver min blogg. Jag är bara tonåring och riktar mig givetvis till många olika målgrupper, men framförallt ungdomar som behöver få bättre koll. Det behövs!

    • 8. Mrs Mee  |  juli 9th, 2008 at 12:49

      Visst ska man ta sitt eget ansvar. Men är man 16 år så vet man inte allt vad sms-lån, räntor, avbetalningar som låter förmånliga etc etc är för ngt.

      De flesta program (iallafall när jag gick i skolan) har ngn form av företagsekonomi grundkurs, med debet o kredit och en massa saker som är överkurs om man inte förstår grunderna….

      Att folks mammor o pappor kan hjälpa till att informera kan vara helt rätt. Men har man en förälder som själv inte är så haj på ekonomi, som sliter för att få ihop huskostnaderna och tar avbetalning på bil, plasmaTV o hela kalaset, så går ofta det ekonomiska tänkandet i arv…

      Minst UF-företagandet är ngt alla borde testa på. Men helst mer kött på benen än de….

    • 9. Hur jag blev rik - ekonom&hellip  |  juli 9th, 2008 at 17:32

      [...] Då var det dags för den andra delen av min trilogi om varför kursen privatekonomi och sparande borde bli obligatorisk för alla gymnasieelever. Innan du läser denna del kan det vara bra att du först tar dig en titt på den första delen: Privatekonomi i skolan, del 1 – Problemen [...]

    • 10. Daniel Lindström  |  juli 9th, 2008 at 21:16

      Jag tycker nog främst att det är ett större eget ansvar som krävs av människor. Folket skulle behöva upplysas i många frågor.

      Det viktigaste är dock att försöka lära folk att tänka själva och kritiskt. Om skolan från början gick mer ut på att tänka själv skulle problematiken vara mycket mindre.

      Tycker väl också att företagsekonomi på gymnasiet med debet och kredit är rätt onödigt, den delen kunde gärna vara av privatekonomisk karaktär istället. Men det är ganska få som läser företagsekonomi och UF på gymnasiet.

    • 11. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 16:51

      Lisa (Bli Rikare):
      Jag måste säga att jag själv blir skrämd av att så många barnfamiljer i dag väljer att inte ha något buffert. Jag menar jag själv som singel utan barn skulle aldrig vilja vara utan en ekonomisk buffert, om då barn kom in i bilden så skulle det ju bli tusen gånger viktigare.

    • 12. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 17:11

      Henke:
      Håller med helt!

    • 13. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 17:15

      Mrs Mee:
      Jag tror också saker som att färre sommarjobbar och fler får allt de pekar på från föräldrarna. Många lär sig inte att respektera pengar.

    • 14. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 17:18

      Lisa (Bli Rikare):
      Jag håller helt med om att mycket bör vara ens eget ansvar och att föräldrarna bör ta ett större ansvar. Men jag anser också att så länge som vi skattebetalare ska betala för skolan så bör de också läsa relevanta kurser som gör dem till ansvarstagande vuxna som kan försörja sig själva.

      Och ser man det är den synvinkeln så borde det vara minst lika självklart att de får lära sig att sköta sin ekonomi som att de får lära sig att göra smörknivar, spela innebandy, rita, läsa om jesus, undersöka en blomma eller lära sig allt om Napoleon.

    • 15. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 17:19

      det ljuva hemmet:
      Låter bra, när jag själv läste så kunde man (på gymnasiet, fanns inget sådant i grundskolan) bara välja till kurser som handlade om företagsekonomi (vilket jag absolut tycker är bra). Men inget som handla om privatekonomi, där man fick lära sig att man verkligen kunde förändra sitt liv, att alla kan bli rika.

    • 16. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 17:21

      In need of money:
      Det är ett viktigt jobb du gör. Även majoriteten av min bloggs läsare är 10 – 30 år.

    • 17. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 17:22

      Mrs Mee:
      UF-företagande är verkligen något otroligt bra och något som helt klart fler borde testa på. Men man lär sig inte mycket om privatekonomi då, mest entreprenörskap och företagsekonomi.

    • 18. Jakob  |  juli 10th, 2008 at 17:24

      Daniel Lindström:
      Det är några väldigt viktiga punkter du tar upp där, jag håller helt klart med om att alldeles för många (inte bara de som går på gymnasiet utan äldre med) är alldeles för dåliga både på att ta ansvar och för att lära sig på egen hand samt kunna ta kritik.

    • 19. Magnus  |  juli 14th, 2008 at 12:48

      Jag är 18 och har tjänat över 50 tusen, skattat på oddsbörsen på endast ett par veckor. Jag siktar mot 100 tusen.

      Jag började med 2000 kr.

    • 20. Hur jag blev rik - ekonom&hellip  |  juli 15th, 2008 at 21:39

      [...] du läser denna del rekommenderar jag att du först läser de två föregående delarna: Privatekonomi i skolan, del 1 – Problemen Privatekonomi i skolan, del 2 – Varför [...]

    • 21. Jakob  |  juli 15th, 2008 at 23:03

      Magnus:
      Låter fint, jag hoppas det fortsätter att gå bra för dig.

    • 22. Pason  |  juli 16th, 2008 at 17:51

      Kul artiklar. Har änu bara läst 1an, men kan inte låta bli en kort kommentar. I våras lämnade jag in en motion i kommunfullmäktige om just detta: Ett ämne Privatekonomi och/eller Studiedagar med temat Privatekonomi. Visserligen på grundskolan (kan inte av tekniska skäl motionera om gymnaiset i min kommun) men ändå…

      Mina inspirationskällor till den motionen var denna blogg och Lyxfällan. Fattar inte att kunskapen kan vara så dålig, och att allt är andras fel. Återigen, tack för bra artiklar och lite argument till det är dags att ta strid:-)

    • 23. Poyan  |  juli 16th, 2008 at 21:25

      Håller med fullständigt angående denna artikel. Tycker många människor i Sverige i dagsläget inte har någon alls bra kontroll över sin privatekonomi. ”Att pengarna inte räcker till på slutet av månaden” har aldrig hänt mig eller någon medlem ur min familj, och om man inte kan hantera en 0,25% räntehöjning betyder det bara en sak, man har inte planerat i förväg.

    • 24. Jakob  |  juli 19th, 2008 at 16:35

      Pason:
      Otroligt viktigt arbete du gör! Du får mer än gärna meddela här i bloggen om hur det gick för din motion.

    • 25. Jakob  |  juli 19th, 2008 at 16:37

      Poyan:
      Håller med helt kring din slutsats.

    • 26. “Ett stort politisk&hellip  |  december 29th, 2008 at 17:26

      [...] mig helt ofattbart. En kurs där eleven skulle kunna få kunskap om allt från privatekonomi (se http://www.hurjagblevrik.se/privatekonomi-i-skolan-del-1-–-problemen/ del 1-3 för en detaljerad redogörelse av skolsystemets brister på denna punkt), [...]

    Skriv kommentar

    Obligatorisk

    Obligatorisk, visas inte

    Viss HTML tillåten:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


    Kalender

    mars 2010
    m ti o to f l s
    « Feb    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

    Senaste Posterna

    Undersökning

      Hur länge skulle du klara dig på dina besparningar utan andra inkomster?








      Visa resultat

    Kategorier

    Mest kommenterade inlägg

    Kommenterar mest

    Liknande bloggar

    Övriga Länkar

    Feeds