Miljonären
november 26th, 2006
Tänkte tipsa om en ny blogg som startade tidigare den här månaden och kanske är lite inspirerad av min, i alla fall har den samma riktning. Därför tror jag också att den kan vara intressant för er som läser min blogg.
Den heter Miljonären och skrivs av en kille som har som mÃ¥l att bli miljonär innan han fyller 30 Ã¥r, har tre miljoner när han fyller 35 Ã¥r och ha 10 miljonär när han fyller 40 Ã¥r. Hittar inget namn pÃ¥ han som har bloggen sÃ¥ i texten här kallar jag honom för ”han” och ”killen”.
Precis som mig är han 25 år gammal, dock fyller han väldigt sent på året om jag fattat det hela rätt, själv fyller jag VÄLDIGT tidigt på året så jag har nästan ett år mindre tid på mig om jag också skulle vilja bli miljonär innan 30. Dock har jag ju inte satt något tidsbestämt mål annat än att det vore nice att vara skuldfri innan 30. Och lyckas jag med det är chansen väldigt stor att jag även är miljonär till dess då min lägenhet i dag är värd ca 900 000 kr, men då har jag ju en del lån på den som ni som regelbundet läser min blogg vet.
Däremot vill jag påpeka en sak, för om jag inte gör det så kommer jag att få massor av kommentarer om det, det har hänt förut.
Skuldfri beror helt på det ekonomiska läget, tror jag att det är bättre att ha pengarna placerade i aktier/fonder/andra investeringar närmaste tiden så kommer jag ha kvar dem där medan om jag tror att ekonomin kommer sakta in och räntorna stiga så betalar jag på lägenheten.
Dvs att om jag när jag fyller 30 år har 300 000 kr i aktier och fonder och 300 000 kr i lån så kommer jag inte använda de pengarna till att betala av på lånet om jag tror att jag kommer att få en väldigt bra avkastning på mina investeringar det närmaste året framåt. Om tex räntan på lånet ligger på 3% samtidigt som jag räknar på att få runt 17% av kastning på min investering vore det ju idiotiskt att sälja investeringen för att betala av lånet. Däremot tänker jag fega, är jag osäker så betalar jag hellre av på lånet än investerar. Fegt? Javisst. Skulle jag kunna tjäna massor av pengar på att investera ändå? Javisst. Vad mår jag bäst av? Troligtvis att ta det säkra före det osäkra.
Men nu vart det massor av snack om mig, tillbaka till bloggen miljonären. Som sagt var är den här bloggen väldigt ny, mindre än en månad gammal så är förtidigt att säga nått om den kommer bli bra, kanske killen ledsnar på att skriva om någon månad och lägger ner det hela. Vet själv hur enkelt det är att skriva i början och hur mycket svårare det blir efter att man hållit på någon eller några månader. Det märker man ju tydligast på att det ibland går perioder i min blogg där jag tyvärr inte skriver något.
Men jag hoppas att den här bloggen fortsätter för hittills har den börjat riktigt lovande, kul läsning och man vill gärna följa bloggen och se hur det går för killen, kanske lite samma känsla om en del av er får när ni läser min blogg.
Tillskillnad från mig verkar han inte ha några egna företagsplaner, dvs inget entreprenörskap, i alla fall nämns inget om detta i bloggen än. Utan grunden till hans förmögenhet skall i stället vara regelbundna investeringar av lönen. Dvs att konsumera för mindre än han tjänar och investera mellanskillnaden. Sedan kommer ränta på ränta att göra honom rik, väldigt rik.
Trots att han verkar ha ungefär lika mycket kvar efter skatten varje månad så investerar han 6 000 kr i månaden att jämföra med mina 3000 – 4000 kr i månaden. Jag måste verkligen bättra mig lite här, förhoppningsvis blir det lättare att öka mitt sparande från och med nästa år då man får mer kvar på skatten och ännu lättare sedan om några år i fall att fastighetsskatten avskaffas. Dock så är det viktigare för mig att ha kul och leva som jag trivs med än att bli rik fort så kommer nog inte att kunna hålla jämna steg med miljonären här, får nog i stället främst koncentrera mig att på öka den summan jag investerar varje genom att öka mina intäkter snarare än att minska mina utgifter med så extremt mycket.
En kul sak som han kör med som jag kommer att prova på är något som han kallar för snålmånad. Varannan månad under ett halvår skall han ha snålmånad vilket innebär att han halverar sina normala kostnader den månaden. Normalt så konsumerar (inklusive fasta kostnader som tex hyra) han för ca 8 000 kr och investerar de resterande 6 000 kr, men under en snålmånad ska han konsumera för 4 000 kr och investera 10 000 kr. Detta ökar alltså hans investeringar med 12 000 kr på ett halvår eller med 24 000 kr om han gör det under ett helt års tid.
Tanken med detta är de 6 000 han investerar normalt investerar han i fonder, vissa med högre risk, men ungefär hälften i riktigt lågrisk med låg avkastning. De extra 4 000 kr han spar varje snålmånad skall han investera i saker med riktigt hög risk. Tanken med detta är att om det går bra blir vinsten väldigt stor och om det går åt helvete så har hans normala investerande inte påverkats.
Jag tycker tanken med en snålmånad känns riktigt spännande, intressant och utmanande. Jag gillar att leva gott, jag gillar att festa, jag gillar att äta ute regelbundet, jag gillar att konsumera. Men jag försöker göra det med eftertanke och försöker undvika den mest onödiga och slösaktiga konsumtionen. Och jag tror att en snålmånad skulle kunna vara väldigt nyttigt för alla människor, kanske inte främst för pengarna man får över och kan investera, men jag tror att man skulle lära sig en hel del om sig själv, vad man slösar bort pengar på och vad man verkligen behöver här i livet.
Därför planerar jag själv att ha minst en snålmånad under 2007, jag preliminärbokar januari för detta. Vore dumt att ha en redan nu då december är enda månaden som återstår och jag faktiskt tänkte köpa några julklappar samt lite julmat och andra nödvändigheter.
Skulle det falla bra ut och att jag gillar den månaden kan det mycket väl komma att bli fler sådana. Detta känns extra intressant då jag pga köpet av mode.nu kommer att öka mina fasta avgifter med en del vilket i princip kommer att ta bort mina möjligheter till andra investeringar för hela det året om inte mode.nu börjar att ge avkastning under året. Mitt mål är såklart att den skall ge mer än vad jag betalar för den i månaden i avkastning redan mot slutet av 2007.
Här finner ni bloggen:
http://miljonar.blogspot.com/
Postat i följande kategori/kategorier: Intressanta bloggar

23 Comments Add your own
1. Miljonären | november 26th, 2006 at 16:09
Kul att du gillar min blogg såhär långt. Ska verkligen försöka hänga i och fortsätta att skriva. I alla fall minst 1 gång i veckan.
Håller med dig om att snålmånaden ger mycket mer än någon tusenlapp till på kontot. Man får tänka till lite och inte handla bara av vana.
Inte minst får man lite perspektiv på vad som vore en rimlig nivå för socialbidrag och a-kassa.
2. Jakob | november 26th, 2006 at 16:16
Miljonären:
Som sagt var, jag ser fram emot att testa på en snålmånad. Tror det kan vara riktigt lärorikt.
3. agaton | november 26th, 2006 at 20:57
Coolt! Verkar som om det är många som tänker bli miljonärer inom en överskådlig framtid
4. Jakob | november 26th, 2006 at 21:21
agaton:
Ja varför skulle man inte bli det när det är så lätt!
5. simply | november 27th, 2006 at 11:02
frÃ¥n ”Miljonären”:
”Maten idag bestod av:
Frukost: 3 dl fil och 1 dl müsli och 1 glas juice = 7 kr
Lunch: Matlåda makaroner + 1 burk tonfisk + grönsaker = 10 kr
Middag: Blodpudding + lite sylt = 10 kr
Övrigt: en multivitamintablett + en omega3 kapsel = 2 kr
Tillskotten i form av vitaminer och omega3 är betydligt billigare än frukt/grönsaker samt fet fisk. Kan offra det mesta för att nÃ¥ mitt mÃ¥l, förutom hälsan.”
…jag menar, nÃ¥t är vrickat ovan… I övrigt är de här ”rikedomsprojekten” intressanta, är själv klart motiverad att kapa alla band med CSN och därefter bygga upp nÃ¥t…
6. Jakob | november 27th, 2006 at 11:56
simply:
Visst kan det vara lite vrickat, men jag tror nog att detta är något som de flesta bör prova på någon gång i livet. Tex lever många studenter på föda för liknande summor åtminstonde delar av deras studietid.
Tror många skulle få en bättre syn på verkligheten och vad som verkligen är nödvändigt i ens liv om man provade på en sådan här snålmånad.
7. Lime | november 28th, 2006 at 11:32
Att leva snålt låter värre än vad det är. När man har ett mål så är det ganska lätt faktiskt. Har provat!
8. Matthias | november 28th, 2006 at 19:20
Jag vet själv hur det är att leva snÃ¥lt, har klarat hyra pÃ¥ 2600, bilamortering pÃ¥ 1500 och att försörja ett hushÃ¥ll pÃ¥ tvÃ¥ personer pÃ¥ ca 8100 kronor per mÃ¥nad. Vi hade även rÃ¥d att Ã¥ka pÃ¥ semester. SÃ¥ nog vet jag hur det är att leva snÃ¥lt, men att leva som ” Miljonären” är enbart dumt. Det är ingen situation som man man är tvingad att leda i sÃ¥ dÃ¥ anser jag man ska lÃ¥ta bli. För övrigt tänk efter hur mycket en miljon är värd om 10 Ã¥r. Till och med idag är det svÃ¥rt i SkÃ¥ne att köpa ett vettigt begagnat hus för en miljon. Nä, att vara miljonär om tio Ã¥r är inte värt alls lika mycket som idag eller för 15 Ã¥r sedan. Carpe diem mina vänner, man vet aldrig när ens slutsignal ljuder.
/Matthias
9. Niklas | november 28th, 2006 at 20:09
Kul blogg. Bra med folk som försöker och är framÃ¥t, jag kommer regelbundet titta in här. Vill själv bli ekonomiskt oberoende, 50 miljoner är ett mÃ¥l, dÃ¥ är jag 100 % nöjd, men ärligt talat tror jag det blir mycket, mycket svÃ¥rt, är inte ens miljonär i dagsläget. GÃ¥r ju inte att bli rik pÃ¥ att ”jobba”, mÃ¥ste bli entreprenör, har själv lite idéer om websajter etc. Kan man pricka in en höjdare där kan man blir miljonär flera ggr om. Idéer, riskkapitalister etc, bara att kämpa pÃ¥…
10. Jakob | november 28th, 2006 at 22:57
Mathias:
Själv är jag rätt intresserad av att prova på en snålmånad hur dumt och tråkigt det än kan låta. Dock skulle jag inte göra det för pengarnas skull, jag skulle göra det för upplevelsen och erfarenheternas skulle. Pengarna skulle bara vara en bonus.
Har faktist tänkt pÃ¥ att ta det hela ännu längre. LÃ¥t oss säga att man behöver 5 000 kr för hyra och räkningar och sÃ¥nt, dvs fasta utgifter, inte mat. Tänk om man dÃ¥ pÃ¥ nÃ¥got sätt lÃ¥ser upp sina pengar, lönen förutom det man behöver för mat sÃ¥ att man inte kan komma Ã¥tresten. Sedan har du hyra och massa räkningar som skall betalas om en mÃ¥nad, sÃ¥ att du har 30 dagar pÃ¥ dig att fixa fram dessa pengar. Tror detta skulle vara otroligt bra för ens kreativitet och entreprenörsanda, man mÃ¥ste ”uppfinna” pengar, dvs hitta sätt att tjäna ihop dessa pengar pÃ¥ 30 dagar utöver sitt vanliga jobb.
11. Jakob | november 28th, 2006 at 22:58
Niklas:
Det går att bli väldigt rik på att jobba, men du blir inte rik på jobbet eller lönen i sig utan vad du gör för pengarna, dvs hur du investerar överskottet. Dock är detta något som normalt tar väldigt lång tid. Entreprenörsskap är utan tvekan något att uppmuntra.
12. Flying | november 29th, 2006 at 20:34
Att leva snålt funkar alldeles utmärkt.
Jag testade att bara köpa mat för 500:- en månad och det höll jag. Inte för att jag behövde utan bara som ett litet test om det gick.
Bara det nödvändigaste handlades och bara pÃ¥ Willy’s.
Nu skall man väl inte bli så extrem allt för ofta men det kan nog vara nyttigt ibland. Jag har många polare som inte vet vart pengarna tar vägen, en vecka efter CSN så har de inga pengar kvar och vet inte heller vad de köpt.
13. Matthias | november 29th, 2006 at 21:56
Det viktiga är att man klarar vardagen och basbehoven. Det hÃ¥ller jag med om, men sÃ¥ extremt som vi hade det vill jag inte ha det igen. Jag är inte sÃ¥ offensiv i sparandet nu utan unnar mig en del gott eftersom jag nu fÃ¥tt mitt första ”ordentliga” arbete efter examen. Min plan är istället tvÃ¥ Ã¥rs hundjobb nu och satsa pÃ¥ att lära mig sÃ¥ mycket som möjligt sÃ¥ att jag kan starta ett eget konsultföretag inom ekonomi om tvÃ¥ till tre Ã¥r. Sen ska jag börja min väg mot ekonomiskt oberoende.
Allt gott
/Matthias
14. Jakob | november 29th, 2006 at 22:55
Flying och Matthias:
Jag lever också gott, unnar mig allt jag vill ha. Däremot tror jag att alla människor skulle må gott av att ha en snålmånad någon gång, inte för pengarna man tjänars skull utan för erfarenheten. Håller med Flying här, jag känner också många människor som absolut inte lever bättre eller godare än mig men som när halva månaden gått gjort av med det mesta och inte har en aning vad de lagt pengarna på.
Din plan låter väldigt smart och vettig Matthias, har svårt att se hur du ska kunna misslyckas med den bara du ligger i, jobbar riktigt hårt och inte ger upp.
15. Sabrina | november 30th, 2006 at 17:46
Att få ihop den första miljonen är svårast tror jag. Sedan gäller det att göra kloka val av den avkastning man får. Sedan kommer pengarna av sig själv!!!!
16. Jakob | november 30th, 2006 at 20:56
Sabrina:
Absolut så är det. Har du 10 000 kr får du ut minst 1 000 kr i ränta på ett år. Har du 1 miljon får du ut minst 100 000 kr och har du 10 miljoner får du ut minst 1 mille om året i ränta.
17. Joakim Persson | december 2nd, 2006 at 11:25
10% ränta per Ã¥r, ja, fast det kräver en hel del risktagande. Börsen ”gÃ¥r alltid upp” i vÃ¥ra ögon eftersom den gjort det under de senaste 25 Ã¥ren. Men studera gärna perioden 1965-1982 t.ex., och dra bort inflationen under denna tid sÃ¥ blir det inte lika kul.
Annars, som vanligt mycket intressant. Jag är i nästan exakt samma situation som er bÃ¥da, och mitt mÃ¥l är ocksÃ¥ en miljon när jag är 30, om fem Ã¥r. Just nu ser det väldigt ljust ut, jag har ca 600k färdigt och behöver (med min sparplan) bara cirka 5% avkastning per Ã¥r pÃ¥ hela kapitalet. SnÃ¥lmÃ¥naden är en kul idé som jag tänkt följa nÃ¥gon gÃ¥ng, jag har inga stora fasta utgifter (hyra, räkningar) men däremot rätt höga rörliga utgifter eftersom jag reser ganska mycket (mat och ”övrigt”). Mat ligger i snitt pÃ¥ 3-4000 kr/mÃ¥nad. Jag är helt övertygad om att det är de lÃ¥ga utgifterna och en smart investeringsplan som man kan bli rik pÃ¥.
18. Glenn | december 3rd, 2006 at 11:10
Joakim Persson!
Du har rätt i att det är de låga utgifterna som gör dig rik. Ett måste är att spara i tre olika delar.
Har du lån går 50% av sparandet direkt till det. De andra 50% delar du upp i två och spar den ena direkt i aktier varje månad och den andra säkrar du i ett räntespar. Räntespardelen bör komma upp till minst 50t.
19. Joakim Persson | december 3rd, 2006 at 19:05
Glenn: Huvudet på spiken, vi är 100% överens. Som det är nu amorterar jag mindre än hälften av mitt månadssparande. Vad gäller mitt övriga sparande är jag överviktig i aktier nu, så nysparande går till korta räntefonder. Planen är att justera ner min risk det närmaste året/åren.
En lite intressant sak är att studielånsräntan högst sannolikt kommer att vara lägre än korta bostadsräntor de närmaste 1-2 åren (prognos: 2.1% efter skatt, motsvarar 3% före skatt), så ekonomiskt optimalt vore egentligen att spara istället för att amortera extra. Jag ser det dock som en möjlighet att ännu snabbare minska min skuld.
Sedan deltar jag dessutom i min arbetsgivares aktiesparplan, med 100% matchning (efter tre Ã¥r). Detta är ganska förmÃ¥nligt, trots att matchningsaktierna förmÃ¥nsbeskattas — även vid 0% kursuppgÃ¥ng blir avkastningen ungefär 14% per Ã¥r efter skatt.
En typisk månad (November): Amortering + ränta CSN = 2400 kr. Aktiesparplan = 1000 kr. Till aktiedepån (i det här fallet blir det räntefonder) = 5000 kr. Summan till depån varierar från månad till månad.
20. Anders | december 4th, 2006 at 18:56
Gjort det! Tur och retur och tur igen.
Jag är 10 år före dig, alltså 35 och hade precis som du målet att bli miljonär innan 30, detta mål satte jag som 25 åring -96 (då kronan flöt fritt och börsen rusade).
Jag hann precis under vÃ¥rvintern 2001 men sen vet vi alla vad som hände och innan portföljen bottnade vÃ¥ren 2002 var värdet nere i 340 kkr. Efter det har jag haft goda tider och snuddar idag pÃ¥ 2 miljoner. ”Min del” av huslÃ¥net är en knapp miljon.
Vill bara varna för att extrapolera börskurser i framtiden. Du vet inte när de svåra åren kommer och då tar alla stryk, nåja nästa alla i alla fall. Oavsett om du har säkra papper.
Jag tror inte heller man ska leva allt för snålt om man har ett kapital på några hundra tusen och uppåt. Unna dig någon resa och köp en bra kamera. Kraschar börsen har du i alla fall bilderna och minnet kvar. Går den upp blir du rik ändå. Unna dig roliga saker.
Mitt långsiktiga mål numera är att om 20 år kunna välja hur mycket och med vad jag ska jobba (50% känns lagom) och spendera mycket tid på att resa. För att göra det krävs kanske två dubblingar av aktiekapitalet. 8 miljoner räcker till hela huslånet plus min och frugans missade arbetsinkomst.
Det känns fullt möjligt men den som lever får se.
21. Jakob | december 4th, 2006 at 19:04
Anders:
Mycket vettiga kommentarer. Jag ser alltid till att ha det kul och göra det jag själv trivs med. Brukar alltid blir minst en större eller mindre resa och jag ätar tyvärr ute så ofta att det inte är bra för min hälsa. Måste börja laga själv oftare! Sedan blir det ju ut och festa med kompisarna minst en gång i månaden med.
Man ska alltid investera pengar som man har råd att förlora, göra det väldigt långsiktigt och vara MYCKET medveten om att börsen går upp OCH NED. Det kommer finnas extremt bra år och extremt dåliga år. Och i stället för att få panik och tänka på jordens undergång när crasherna kommer (ja crasherna för det kommer GARANTERAT att ske flera stycken under min livstid) så ska man tänka posivit, jag menar det finns ju ingen större rea på aktier än efter en crash!
Det är mycket motiverande och inspirerande att läsa om nÃ¥gon som lyckats sÃ¥ väl som dig. Dock tror jag inte att du kommer nÃ¥g dina mÃ¥l om 8 mille tyvärr….. Jag är säker pÃ¥ att du kommer lyckas ännu bättre! =)
22. Fredrik | december 22nd, 2006 at 18:53
Trevlig blogg med lite målinriktade människor och intressanta idéer.
Att dubbla kapitalet 2 ggr på 20 år borde inte vara helt svårt. En liten ungefärlig genväg till att få reda på hur lång tid det tar att dubbla sitt kapital vid en viss ränta är att dividera 72 med räntesatsen. Tex vid 10 % ränta dubblar du kapitalet på ca 7 år (72/10). Det tar då 14 år att dubbla 2 ggr. (fungerar bäst med rimliga räntesatser kring 5-25 %)
23. Fredrik andersson | juli 2nd, 2008 at 09:50
Du kan aldrig ha en riskjusterad avkastning som är högre än banklånsräntan. Har du högre ränta är det för att du har högre risk. Dvs den förväntade avkastningen efter riskjustering är lägre än banklånsräntan och du förlorar på att ej amortera lånen. (Undantag för att bygga upp en buffert vilket kan behövas vid sämre tider då du ej kan lån)
>> Detta gäller för alla investeringar. För att överdriva kan man jämföra investeringar med att köpa lotter med pengar. Om du vinner har du extremt mycket bättre avkastning än låneräntan men om du rskjusterar för risken att du inte vinner så är den förväntade avkastningen negativ.
MVH, Fredrik Andersson
Skriv kommentar
Viss HTML tillåten:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed