Årets löneförhandling avklarad

maj 19th, 2008

Då var årets löneförhandling avklarad. Som jag skrev när jag talade om mina planer för 2008 så var ett av mina mål för i år att öka min lön med minst 5%, detta klarade jag också men det blev tyvärr inte mycket mer än så heller.

Jag har aldrig gått in på exakt hur mycket jag tjänar i bloggen och kommer nog inte heller att gå in på några exakta belopp i framtiden men det rör sig inte om några enorma summor direkt. Ligger under medellönen i Sverige och även under medellönen för mitt yrke. Vad som är mer positivt är om man kollar på min lön jämte min ålder, då ser det betydligt trevligare ut och jag gillar att se saker och ting från the bright side of life så! =)

Vet inte exakt när den nya lönen betalas ut, vet dock att den börjar att gälla från 1 april och att det inte är säkert att dom hinner få med den på lönen som kommer den här månaden så troligtvis får man väl någon månad eller två retroaktivt, vilket kan bli ett trevligt extra tillskott i sommar.

Hur har era löneförhandlingar gått?

Relaterade poster:
  • MÃ¥l och tankar inför 2007
  • Ekonomiforumet – första veckan avklarad
  • Dagens nyhet: Skit ocksÃ¥! Tur att det var jag!
  • Min sämsta löneförhandling
  • MÃ¥l och tankar för 2008
  • Postat i följande kategori/kategorier: Min ekonomi

    50 Comments Add your own

    • 1. Lime  |  maj 19th, 2008 at 22:07

      Hej!
      Grattis! 5 % är ju inte så dåligt det heller.
      Hos oss är inte lönerna klara än tydligen. Jag har inte jobbat på så stora företag förut att facken förhandlade för sina medlemmar vilket är fallet på det här företaget och facket är inte klara med det vilket gör att det kommer dröja med löneökning. Jag har å andra sidan haft mitt planeringssamtal och det har varit roligt. Ett bra tillfälle att ventilera vissa saker med sin närmsta chef. Jag är inte heller missnöjd med lönen så jag kommer väl att begära att få 10 % mer eftersom det är första förhandlingen på nya jobbet och sen blir inte jag missnöjd om jag får 4-5% ökning.

    • 2. Jakob  |  maj 19th, 2008 at 22:57

      Lime:
      Lycka till!

    • 3. Christian  |  maj 20th, 2008 at 01:28

      Grattis till 5%!
      Här så har inte löneförhandlingarna börjat än :S
      Men hoppas på att det ska börja nu i veckan.

    • 4. Lowlimitgrind  |  maj 20th, 2008 at 06:00

      Hehe jag önskar att vi hade löneförhandlingar och utvecklingssamtal. En gÃ¥ng när jag bytte/slog ihop tvÃ¥ tjänster fick jag gÃ¥ in i ett enskildt rum med chefen där han pekade pÃ¥ ett paper och sa ”Detta blir lönerförhöjningen”. Jag försökte protestera lite och sa att nya arbetsupgifterna blir tvÃ¥ mans jobb och att jag kände att det var för lite höjning. Fick svaret att ”Det är 1700 VARJE mÃ¥nad”. Ganska lönlöst att fortsätta den diskussionen även om man fick 3 gÃ¥nger sÃ¥ mycket att göra och dubbelt ansvar.
      Det är som en Utopi med löneförhandlingar. Låter coolt dock hur funkar det egentligen? Ber ni bara om vad ni ska ha eller diskuteras det fram?
      /Low

    • 5. Cristoffer  |  maj 20th, 2008 at 06:41

      Som sagt blir man sällan nöjd och när man sedan kommer lite högre upp så får man börja gnälla på att man betalar så mycket me ri skatt.. . Vad man med tiden får lära sig är att det är sättet man använder pengarna som spelar mer roll än några tusenlappar hit eller dit.

    • 6. Lotta  |  maj 20th, 2008 at 08:04

      Vilken löneförhandling?!! Jobbar på ett litet företag där allt sker väldigt godtyckligt efter chefens humör. Vi har inte haft en löneförhandling på 10 år och löneökningarna har kommit lite ryckvis när chefen har varit på gott humör. Dock var det snart två år sedan sist. Surt :( och klar nackdel med att jobba i ett litet familjeföretag där man inte tillhör familjen.

    • 7. Rikframtid  |  maj 20th, 2008 at 08:57

      5% låter inte så dåligt, jag fick 1% ökning på sommarjobbet i år men det är väl kanske inte riktigt samma sak :)

    • 8. Carro  |  maj 20th, 2008 at 10:37

      Ingen löneförhandling – däremot resultatbetingad ersättning. Vilket gynnar bÃ¥de mig, företagets utveckling och ägarna:)

    • 9. Crono  |  maj 20th, 2008 at 17:37

      5% är helt ok, lyckades fÃ¥ 7% pÃ¥ min förhandling tidigare i Ã¥r. Jobbar dock pÃ¥ en liten firma i utvecklingsstadiet sÃ¥ kan vara lite si o sÃ¥ med samtalen. Sen gÃ¥r vi ju inte plus än heller sÃ¥ fÃ¥r vara glad bara man fÃ¥r en höjning. MÃ¥ste fÃ¥ in lite kunder snart annars sÃ¥ stÃ¥r jag förmodligen till arbetsmarknadens förfogande om ett Ã¥r eller nÃ¥got sÃ¥nt…

      Inte för att det skrämmer mig, isåfall ger jag mig ut på något annat skojigt äventyr, jorden runt kanske hmmm.

    • 10. Merakosing  |  maj 20th, 2008 at 18:54

      Nej, här har inte förhandlingarna kommit igång än, fick +10% förra året så i årfår jag rikta in mig på 7% eller något.
      Min situation, är liknande som Jakobs, ingen hiskelig lön, dock över 90 percentilenför civingare födda 81.

    • 11. Andreas  |  maj 21st, 2008 at 09:51

      +30% (+12000). men då jobbar jag privat också. För övrigt så känns hela detta lite konstig ifall det påverkar den nuvarande livskvaliteten. Det är NU man lever och att spara är viktigt men att det är enda målet hoppas jag inte är fallet. Familj och sociala faktorn är mycket viktigare när man har en stabil grund att stå på

      ”Life is what happens while you are busy making other plans”

    • 12. Karin  |  maj 21st, 2008 at 09:58

      Fick bara 3,3% förra året och chefen antydde att det inte skulle bli så mycket mer detta år. Bytte jobb och fick upp lönen med 21%!

    • 13. 35+  |  maj 21st, 2008 at 10:30

      Vill bara upplysa om att du tolkar termen ”Ekonomiskt oberoende” oerhört konstigt. Att dina intäkter är större än dina utgifter innebär att du inte behöver leva pÃ¥ kredit. Att vara ekonomiskt oberoende innebär att du kan göra vad du vill utan ekonomiska hinder. För de flesta som svänger sig med termen innebär det: idealisk bostad, idealiskt sommarställe, obegränsat resande, shopping efter behag, tja – you name it. Beloppet som gör dig ekonomiskt oberoende definieras ju lite annorlunda beroende pÃ¥ vem du frÃ¥gar, men räknar du med att ha under 20 miljoner pÃ¥ banken när du är 35 fÃ¥r du nog hitta en annan term, alternativt flytta till ett U-land.

    • 14. Jonny  |  maj 21st, 2008 at 10:42

      Jag använder själv termen ”ekonomiskt fri” som kanske är mer rättvisande än oberoende.

      Jag vill ha tillräckliga passiva intäkter för att kunna leva ett drägligt liv utan att behöva jobba. Det skulle räcka med kankse 15 000 kr/mån skattat och klart.

      Däremed inte sagt att planen är att sluta jobba. Planen är för min del snarare att slippa sälja sin tid och istället kunna disponera den efter eget huvud igen. Jag vill kunna ta sovmorgon, vara ledig en dag extra eller liknande utan att det får direkta ekonomiska konsekvenser för mig.

      Jag har fått uppfattningen att Jakobs målsättning är lite liknande.

    • 15. Lönestatistik  |  maj 21st, 2008 at 10:50

      Inte lika mycket som förra året med 12% upp är jag nöjd med i årets förhandling.

    • 16. Jonny  |  maj 21st, 2008 at 10:58

      Grattis till artikeln i Aftonbladet

    • 17. Anders  |  maj 21st, 2008 at 11:22

      Tillåt mig hånskratta.. ha ha ha ha
      Ekonomiskt oberoende är minst 100 miljoner….. dollar! Vilket du aldrig kommer uppnÃ¥ som en lodig lärare, haha hahah

    • 18. Patrik  |  maj 21st, 2008 at 16:21

      #13, det jag tror Jakob menar är att de passiva intäkterna ska täcka budgeterade utgifter.

      En mer passande term kanske vore ”Arbetsoberoende”? För det handlar ju ofta om att göra sig oberoende av sitt arbete.

      #17, konstruktiv kommentar du kommer med där… hmm.
      NÃ¥ja, du tolkar ju däremot ”ekonomiskt oberoende” som nÃ¥got helt annat. NÃ¥got i stil med ”att ohämmat kunna konsumera vilka varor/tjänster man vill”.

    • 19. T  |  maj 21st, 2008 at 21:03

      Hej, vart hämtar du statistik ifrån? angående lön för en viss åldersgrupp..
      Lycka till! :)

    • 20. Emma  |  maj 21st, 2008 at 22:14

      +12%, det kändes bra. Ligger fortfarande inte jättebra till jämfört med andra i min ålder med samma utbildning, men vafan, det är en start!

      Jag har precis hittat hit till bloggen, måste säga det är skönt med någon som är så målmedveten. Rätt många bloggar handlar mest om flum i olika riktningar så det är trevligt med någon som vet vad han vill!

    • 21. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:09

      Lowlimitgrind:
      Trist, lider med dig. Dock är det tyvärr ingen utopi för oss heller. Varje Ã¥r under en bestämd tidsperiod har hela personalen löneförhandlingar. Nästan ett Ã¥r innan dess sÃ¥ presenterar ledningen ”Ã¥rets lönekriterier” vilket är typ instruktioner för vilka saker de kommer att titta extra pÃ¥ under Ã¥ret och vad de kommer att värdera.

      Sedan ska man under själva förhandlingen inte tala några summor, endast sitta och motivera, förklara och visa på hur man uppnått dessa saker samt vilka saker utöver det vanliga man gjort.

    • 22. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:10

      Cristoffer:
      Håller helt med, det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna man blir rik på. Att tjäna mycket medför bara att det går lite snabbare förutsätt att du gör något vettigt för pengarna.

    • 23. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:12

      Christian:
      Tack! Du får berätta hur det går sen, lycka till!

    • 24. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:13

      Lotta:
      Låter inte som någon höjdare, nästan på gränsen till oseriöst.

    • 25. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:14

      Rikframtid:
      Nej med sommarjobb är det nog lite annorlunda, fast det beror såklart kanske lite på vad det är för jobb, vad man har för erfarenheter och om man varit där flera somrar. Men är nog lite svårare då.

    • 26. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:16

      Carro:
      LÃ¥ter riktigt bra, tror att betydligt fler arbetsplatser skulle gynnas av att ha mer resultatbaserat och bonussystem.

    • 27. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:17

      Merakosing:
      Låter som att det går snabbt uppåt för dig i alla fall vilket är väldigt positivt. Själv har jag för mig att jag fick runt 8% förra året.

    • 28. Jakob  |  maj 21st, 2008 at 23:17

      Crono:
      Låter som att du har en riktigt skön inställning till livet! :)

    • 29. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:17

      35+:
      Det finns en viktig skillnad och det är att det ska vara passiva inkomster, inte ”enbart” inkomster för att man ska vara ekonomiskt oberoende. Tidningen citerade mig fel där.

      Det verkar som ekonomiskt oberoende för dig mer handlar om att kunna slöa bort hur mycket pengar som helst och överkonsummera i massor. Så är det säker för vissa personer.

      Men jag har inget större intresse för vare sig lyx eller att spruta skumpa på beachen i troppan. För mig behöver att leva ett gott liv och ha kul inte nödvändigtvis att man måste slösa på pengar.

      När jag nämner ekonomiskt oberoende till att jag är 35 år så handlar inte det om att ha en massa pengar på banken eller i aktier/fonder. Då handlar det om att jag via mitt företag ska ha passiva inkomster varje månad som överträffar mina utgifter.

      Vem är mest ekonomiskt oberoende?
      Person 1:
      20 miljoner på banken. Gillar att leva ett lyxigt liv, reser utomlands många gånger om året och bor bara på de största, dyraste och finaste hotellen. Naturligtvis har den också ett par hus i både Sverige och utlandet. Lyxbilar, båtar, flera anställda som sköter om allt.

      Bränner runt 2 – 4 miljoner om Ã¥ret.

      Person 1 har inga andra inkomster än avkastningen från sina pengar vilken brukar variera på mellan -30% till +30% om året.

      Person 2:
      500 000 kr på banken. Lever ett enkelt liv som denne trivs gott med. Goda vänner, billiga vanor. En lägenhet, en liten sommarstuga på landet i Sverige, en begagnad bil som den fick för en riktigt bra summa vid en av kronofogdens auktioner.

      Bränner 200 000 – 300 000 kr om Ã¥ret.

      Person 2 äger tre företag. En liten klädesbutik, där P2 själv inte behöver jobba eller lägga ner nÃ¥gon tid pÃ¥, det sköter de tvÃ¥ anställda. Det andra företaget är en mÃ¥larfirma, inte heller här jobbar P2 utan det har denne anställda som gör.. Varje mÃ¥nad fÃ¥r P2 30 000 – 50 000 kr efter skatt i passiv inkomst frÃ¥n sina företag utan att jobba där en sekund. Vid sidan om detta hÃ¥ller just P2 pÃ¥ att starta upp ett tredje företag, detta jobbar denne massor med, inte för att den mÃ¥ste eller behöver utan för att P2 tycker att det är sÃ¥ roligt.

      Då P2 får in mer i passiv inkomst än vad denne bränner varje månad så lyckad denne dessutom spara en stor slant varje år, något som såklart investeras och växer.

    • 30. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:20

      Karin:
      Imponerande! Du är ett föredöme för andra när det gäller att veta sitt värde och att se till att sedan få detta värde.

    • 31. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:21

      Anders:
      Vist är det så. Min inställning är att mitt mål i livet är varken att bli rik så snabbt som möjligt eller att den som är rikast när den dör vinner. Min inställning är att ha så roligt som möjligt och njuta så mycket det bara går av livet.

    • 32. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:22

      Jonny:
      Delar helt din syn där, kan instämma i varje ord du skriver även om jag använt/använder mig av andra termer.

    • 33. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:22

      Lönestatistik:
      Riktigt bra, grattis!

    • 34. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:22

      Jonny:
      Tack!

    • 35. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:25

      Anders:
      Det verkar som ekonomiskt oberoende för dig mer handlar om att kunna slöa bort hur mycket pengar som helst och överkonsummera i massor. Så är det säker för vissa personer.

      Men jag har inget större intresse för vare sig lyx eller att spruta skumpa på beachen i troppan. För mig behöver att leva ett gott liv och ha kul inte nödvändigtvis att man måste slösa på pengar.

      När jag nämner ekonomiskt oberoende till att jag är 35 år så handlar inte det om att ha en massa pengar på banken eller i aktier/fonder. Då handlar det om att jag via mitt företag ska ha passiva inkomster varje månad som överträffar mina utgifter.

      Se gärna mitt svar till 35+ för lite mer exempel.

      Sedan så verkar det som att du anser det viktigaste är att tjäna så mycket pengar som möjligt och så fort som möjligt. Det är det inte för mig, för mig är det viktigaste att ha ett jobb jag trivs med och tycker är riktigt roligt. Personligen så tycker jag att det är så kul att undervisa att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att göra det gratis som hobby någon dag i veckan även om jag hade 100 miljoner.

      Slutligen ett litet tips till dig:
      Den som är rikast när den dör vinner inte.

    • 36. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 00:55

      Patrik:
      Dina förklaringar stämmer bra.

    • 37. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 01:40

      T:
      Den statsen publicerades i DN har jag för mig att det var förra året, i alla fall för det yrket jag har. Kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det låg på för min ålder men såg i alla falla väldigt bra ut för mig om man tittade på mitt yrke med min ålder.

    • 38. Jakob  |  maj 22nd, 2008 at 01:41

      Emma:
      12% låter riktigt bra. Fortsätter du så är du snart inte bara ikapp utan även förbi de andra. Lycka till!

    • 39. Lena  |  maj 23rd, 2008 at 07:46

      Bytte jobb/företag förra Ã¥ret vilket medförde att lönen höjdes med 34%, inte fy skam eller…? I Ã¥r hoppas jag pÃ¥ 5-6% men inget är bestämt än

    • 40. Jakob  |  maj 23rd, 2008 at 18:31

      Lena:
      Grattis! :)

    • 41. Familjeekonomi.se  |  maj 30th, 2008 at 11:01

      Hej,
      Sjuksköterskestrejken är över, deras löneutveckling är verkligen inte mycket att hurra för. Jag tror jag har läst någonstans att du arbetar som lärare, lärarna gick ut i en omfattande strejk för ett antal år sedan och om jag inte missminner mig var man mycket missnöjjd med slutresultatet.

      Jag tycker det är intressant att följa dina ekonomiska funderingar, som lärare är man inte högavlönad och jag undrar hur du som ekonomiintresserad ställer dig till det faktum att kommunalanställda och många högskoleutbildade på arbetsmarknaden har en & löneökning som iprincip följer inflationen?

      Jag tycker det pÃ¥ nÃ¥got vis inte riktigt rimmar med devisen ”hurjagblevrik” eftersom möjligheten att bli rik blir sÃ¥ mycket svÃ¥rare när reallöneökningen iprincip är obefintlig. Nu vet jag att du har ett mycket lÃ¥ngt perspektiv, men Ã¥ andra sidan alla som äger sin bostad kommer att vara miljonär om 30 Ã¥r, men rik mätt i pengar och köpkraft är en annan sak.

      Sjuksköterskornas kamp tycker jag på många sätt visar på hur stora grupper i samhället får det allt svårare att realtera till en ekonomi där det finns utrymme för sparande och investeringar.

      Själv har jag varit med om en resa där jag blev rik i betydelsen av att jag på några år lyckades spara ihop över en miljon, men då hade jag definitivt inga löneökningar på 3 % per år.

      all the best
      johan

    • 42. Jakob  |  juni 1st, 2008 at 20:29

      Familjeekonomi.se:
      Till att börja med så är jag helt övertygad om att sjuksköterskors och lärares låga löner och dåliga löneutveckling mer eller mindre helt beror på att dessa yrken skötts av stat och kommuner, hade skolor och sjukhus drivits privat på den fria marknaden tror jag att det hade sett annorlunda ut.

      Mins inga exakta siffror men läste något i stil med att om man tittade på vad lärarna tjänade på 70-talet och jämförde med andra yrken med liknande löner då så hade lärarna i dag tjänat som en riksdagspolitiker om de hade följt samma löneutveckling som de andra yrken som låg på samma nivå då.

      Det finns även en annan sak jag tror bidragit en hel del och det är lärarutbildningens urursla nivå och allt flumm där. Mer eller mindre alla kollegor jag har och alla de flesta från utbildningen som gör sin praktik hos oss är rörande överens om den punkten. En kurs på lärarutbildningen motsvarar typ fyra kurser på vanliga studier/ämnensstudier och det finns ingen som helst kvalitetskontroll. Alldeles för många usla lärare som aldrig borde få stå i ett klassrum klarar sig igenom utbildningen och får sedan jobb i våra skolor.

      Men samtidigt ser jag heller inget stor problem med det hela annat än att det är staten/kommuner som driver det hela. Jag tror pÃ¥ tillgÃ¥ng och erfterfrÃ¥gan och alla vet pÃ¥ förhand om att man inte tjänar bra som lärare eller sjuksköterska. Det är knappast nÃ¥gon som läser t ex 5 – 6 Ã¥r pÃ¥ lärarutbildningen för att sedan bli chockad över vad man tjänar. Är pengarna det viktigaste sÃ¥ ska man välja ett annat, mer välbetalt, yrke helt enkelt. Ju färre som vill bli lärare desto större blir bristen vilket i sin tur betyder att desto mer fÃ¥r skolorna konkurrera om lärarna, dÃ¥ stiger lönerna.

      För mig har det aldrig varit viktigt att tjäna så mycket som möjligt utan att ha ett jobb jag trivs så bra som möjligt med. Jag har alltid haft som mål att så långt det går jobba med det jag älskar, inte det jag tjänar mest på (även om man naturligtvis hoppas att dessa saker ska vara de samma). Jag har bara de senaste åren tackat nej till ett par jobberbjudanden som säkerligen hade höjt min lön med 10 000 kr i månaden.

      Mitt mål här i livet är inte att bli så rik som möjligt och jag tror heller inte att den som är rikast när den dör vinner. Mitt mål här i livet är att ha så roligt som möjligt och verkligen njuta av livet.

    • 43. Familjeekonomi.se  |  juni 1st, 2008 at 22:43

      Hej igen

      Det är helt klart så att sjuksköterskernas och lärarnas löner påverkats negativt av att det är stat och kommun som är arbetsgivare. Brister inom lärarutbildningen är heller inget som gynnar löneutvecklingen. Det är inte bara lärarutbildningen som har brister, det gäller tyvärr många utbildningar. Jag har själv varit med om en situation där extraknäckande lärare förekom, det hela kändes minst sagt olustigt. Kängan ska visserligen inte riktas mot lärarna utan snarare mot försäkringsmäklarbranschen. Jag har skrivit några rader om detta, hur ser du på den historien?

      http://www.familjeekonomi.se/forsaljning-vs-radgivning/extraknackande-larare_22/#more-22

      SVD har idag en intressant artikel, patientmakt för bättre betalt som jag kan rekommendera.

      I den dras paralleller mellan just sjuksköterskor och lärare. Tydligen föreslår en utredare att en auktorisation av lärare skulle verka statushöjjande samtidigt föreslås extra karriärssteg. Särskilt kvalificerad lärare respektive gymnasielektor.

      När det gäller efterfrågesidan stämmer det tillviss del, problemet är att arbetsgivaren har historiskt inte varit särskilt intresserad av kvalitet så länge det har kostat mera. Arbetsgivarnas främsta intresse inom det kommunala handlar väldigt ofta om att inte betala mer än absolut nödvändigt.

      Jag är dessutom övertygad om att stora homogena yrkesgrupper missgynnas, ökade löner inom dessa grupper slår helt enkelt på kommunernas ekonomi.

      I SVD nämns patient makt som en väg för att höjja lönerna för sjuksköterskorna. Är det inte så att pengen följer eleverna, vilket skulle betyda att det finns likheter mellan lärare och sjuksköterskor.

      Man brukar hävda att endast med ökad produktivitet får löneökningar följa. Artikelförfattaren i SVD, menar att med patienerna följer resurser. Det skulle betyda att duktiga sjuksköterskor får ökade möjligheter att få upp sin lön eftersom deras insatser påverkar ekonomin för både privata och landstingsdrivna mottagningar. Det finns naturligtvis en sanning i detta, men det är ett trubbigt verktyg och det är inte självklart att produktivitets förbättringar kommer den enskilda individen till del, iallafall inte i det korta perspektivet.

      När det finns pengar som måtstock inblandat som i det privata näringslivet är det så mycket lättare att åstadkomma en lönespridning. Det instrumentet har man inte haft inom det kommunala, därför skulle patient/elev makt trots allt kunna bidra till att högre löner kan betalas till efterfrågade sjuksköterskor och lärare vilket är en viktig väg ur ifrån den stora massan för de som är kompetenta.

      Helt klart väger tillfredsställelsen av att arbeta med något man verkligen gillar tyngre än pengarna.
      Johan

    • 44. Jakob  |  juni 3rd, 2008 at 22:25

      Familjeekonomi.se:
      Personligen kan jag faktiskt tycka att det är nÃ¥got positivt att lärare ”extraknäcker” inom andra yrken oavsett om de tjänar bra eller dÃ¥ligt. Läraryrket är ju ett sÃ¥dant yrke där man lätt blir lite insnöad när man jobbat för länge. Jag tror att det kan vara gott att lärare ibland fÃ¥r se lite av verkligheten med.

      Du har helt rätt i det du skriver om att kommunerna har velat hålla kostnaderna låga och därför inte prioriterat lärarlöner. Detta är dock något som jag är helt säker på att det är på väg att ändras tack vare friskolorna och den konkurrensen som börjat uppstå om eleverna (pengarna följer eleverna). Vist kan en skola erbjuda en lånedator under studietiden eller häftiga lokaler mitt i staden. Men på lite längre sikt så finns det bara en sak som skolorna har att konkurrera med för att överleva och det är kvaliteten. De skolor som inte har en riktigt bra undervisning (= bra lärare = lönerna stiger i konkurrensen om de bra lärarna) kommer att få det mycket svårt att överleva oavsett om de är kommunala eller friskolor.

    • 45. stinsen  |  juni 17th, 2008 at 10:19

      Ska du ha upp lönen så ska du visa vad du går för samt att det finns en marknad som gärna tar in dig.

      Sedan ska man inte tala i procent utan i reda pengar – antalet hundralappar eller tusenlappar!

      Procent har man för att mäta förändring. Det vill man inte – man vill ha en belöning!

      Lycka till!! :)

    • 46. Jakob  |  juni 18th, 2008 at 23:42

      stinsen:
      Naturligtvis är det så och naturligtvis gör jag så. Är knappast någon slump att jag fått den största löneökningen av alla på jobbet både i år och förra året.

    • 47. Anders  |  augusti 9th, 2008 at 14:22

      Jag jobbar på ett storföretag (som civ. ing.) och fick 9% förra året. Jag var ganska säker på att jag skulle få ganska lite i år, då bolaget inte är känt för höga löner. Därför är jag mycket nöjd med de 7% jag fick i år.

    • 48. Jakob  |  augusti 10th, 2008 at 21:54

      Anders:
      Kul! Troligtvis gör du ett väldigt bra jobb samtidigt som ledningen är rädda att förlora dig då det ännu är högkonjunktur på arbetsmarknaden.

    • 49. Daniel  |  september 10th, 2008 at 20:27

      Jag har precis bytt arbetsplats från stat till privatsektor, och i.o.m. det bytet höjde jag min lön med 20,4%. Planerad löneökning på min gamla arbetsplats var 2% om året de kommande tre åren. En ganska säker reallöneminskning alltså.
      Så mitt tips till de som vill höja sin lön, byt arbetsplats! Är du tveksam så kan ett jobberbjudande från en ny arbetsplats även leda till en löneökning på din gamla om du sköter bollarna rätt.

      Lycka till!

    • 50. Jakob  |  september 11th, 2008 at 22:43

      Daniel:
      Ja dom brukar väl säga att om man är ute efter en sÃ¥ hög lön som möjligt sÃ¥ bör man byta jobb vart 2 – 3 Ã¥r.

    Skriv kommentar

    Obligatorisk

    Obligatorisk, visas inte

    Viss HTML tillåten:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


    Kalender

    september 2010
    m ti o to f l s
    « Feb    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  

    Senaste Posterna

    Undersökning

      Hur länge skulle du klara dig på dina besparningar utan andra inkomster?








      Visa resultat

    Kategorier

    Mest kommenterade inlägg

    Kommenterar mest

    Liknande bloggar

    Övriga Länkar

    Feeds